Trafikverket: Sänk hastigheten för cyklisternas skull

1:26 min

Säkrare cykelbanor och sänkt fart för bilarna kan få ner antalet cykelolyckor i Stockholms innerstad, enligt Trafikverket.

De senaste fem åren har antalet cykelolyckor i Stockholms län ökat med närmare 50 procent.

– Vi kommer nog att se en ökning av antalet skador. Under ett antal år när nu cyklandet ökar så mycket är det inte lätt. Man kommer alltid att ligga ett steg efter, säger Claes Tingvall, säkerhetsdirektör vid Trafikverket.

Olyckstalen är enligt Trafikverket kopplat till uppgången för cyklandet och för att få ned siffrorna måste staden anpassas till de oskyddade trafikanterna. Säkrare cykelbanor och sänkt fart för bilarna är effektiva sätt att få ned antalet olyckor, enligt Claes Tingvall.

Om farten sänks till 20, 30 eller 40 kilometer i timmen för bilarna går det att ta bort ett antal trafikljus för att få ett jämnare flyt.

– Det är lika bra att förstå att trafikljus i blandningen cyklister, bilister och fotgängare ska bort, säger Claes Tingvall. De fyller ingen reglerande funktion. Cyklister kör mot rött där det fungerar och fotgängarna har alltid gått emot rött.

Men det finns också synpunkter på hur de cyklas i stan. Åke Askensten (MP) har under lång tid varit engagerad i frågan.

– Det är de här som tror att de är med i Tour de France, och sen de andra som tar det lite lugnt och tycker det är trevligt att cykla i största almmänhet. Man måste ju skärpa tillsynen mot de värsta fartsyndarna, säger Åke Askensten (MP).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista