Busslinje 1 på Kungsgatan. Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX
1 av 2
Busslinje 1 på Kungsgatan. Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX
Daniel Helldén (MP). Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
2 av 2
Daniel Helldén (MP). Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.

Mindre utrymme för bilarna ska göra det snabbare för bussarna

Helldén: Vi börjar med ettan
1:10 min

Färre parkeringsplatser och fler bussfiler ska få fart på de blå bussarna. De blå linjerna är för långsamma och Stockholms stads ambition är att det ska bli effektivare och snabbare att åka kommunalt.

Det blir fler busskörfält för linje ett, sedan följer övriga blå linjer. Det blir fler åtgärder för fyran för att få upp hastigheten. Sedan går vi igång med tvåan och trean så att stockholmarna kommer fram. Det säger Daniel Helldén (MP). 

– Det är en viktig utmaning. Vi måste få fram bussarna så de kommer i tid och inte sitter fast i trafiken, det är viktigt för Stockholms framtid, säger Daniel Helldén.

Fler busskörfält, färre parkeringsplatser och några avstängda gator ska öka tempot för bussarna och arbetet börjar efter sommaren.

Det kommer att försvinna parkeringsplatser men det måste vi göra för att få fram bussarna, säger Daniel Helldén.

Det innebär att det blir mindre utrymme för bilarna men det får bilisterna leva med, enligt Helldén. Det är fler som åker buss.

Förändringarna börjar under hösten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".