Anna Wersäll, Stockholms Handelskammare. Naturreservat vid Bögs gård i Sollentuna. Foto: Per Stahre/SR samt arkivfoto: PONTUS LUNDAHL / TT.
1 av 2
Anna Wersäll, Stockholms Handelskammare. Naturreservat vid Bögs gård i Sollentuna. Foto: Per Stahre/SR samt arkivfoto: PONTUS LUNDAHL / TT.
Ronny Fors
2 av 2
Ronny Fors i Stockholms läns Naturskyddsförening. Foto: Per Stahre/Sveriges Radio

"Kommunerna bör inte få inrätta naturreservat"

1:46 min

Kommunerna bör inte få inrätta naturreservat, eftersom det gör det svårare att hitta mark att bygga bostäder på. Det hävdar Anna Wersäll på Stockholms Handelskammare.

– Där tror jag att kommunerna inte har kompetens, för det första. Inte alltid i alla fall. Dessutom är det så att man använder det här som ett verktyg för att slippa bygga.

Vilka förändringar är det du vill se?

– Jag skulle vilja ta bort kommunernas möjlighet att inrätta naturreservat, det tycker jag är en fråga för länsstyrelsen och för staten i första hand.

Handelskammaren menar att kommunernas möjlighet att inrätta naturreservat är en av flera orsaker till att det är svårt att hitta mark för bostäder i Stockholms län. Enligt SCB består knappt tio procent av landytan i Stockholms län av så kallad skyddad mark, där det är mycket svårt att få tillstånd att bygga.

Det mesta är naturreservat, andra former av skydd är till exempel Nationalparker och naturvårdsområden. I Stockholms län finns det närmare 300 naturreservat, som alltså tillsammans upptar knappt tio procent av länets yta.

Ronny Fors på Naturskyddsföreningen säger att det behövs fler naturreservat i länet.

– Vi vill ju fortfarande skydda mer natur i Stockholm. De gröna kilarna, delar av dem, är ju fortfarande oskyddade. När det gäller var man ska bygga så tror jag att man måste titta mer på andra områden. Dels redan hårdgjorda ytor, som Västberga i Stockholm som jag tror är väldigt ytineffektivt.

– Sedan annan gråmark eller brunmark som man pratar om, säger Ronny Fors.

Vad är det?

– Redan exploaterad mark så att säga. En del säger att den håller på att ta slut och det är väl inte riktigt sant tror jag. Och en viktig sak är ju just hur mycket plats ska bilen få ta i Stockholm i framtiden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista