Kritik mot hemtjänsten sprids på sociala medier

12 min

För en vecka sedan skrev Malin Åkerström en text på Facebook om sin sommar som anställd inom hemtjänsten. Hennes berättelse har nu delats över 24 000 gånger och ger ingen munter bild av yrket.

Malin Åkerström är starkt kritisk till arbetsvillkoren inom hemtjänsten.

"Hej då vidriga stress, hej då minst 13 ärenden per dag, hej då dusch, handling, städ och tvätt VARJE DAG, hej då sjuka städning i 5-rumsvåning på 40 minuter, hej då rädslan över att inte hinna med allt som står på ditt schema."

– Det har blivit otroligt mycket tuffare med ett pressat schema, säger Malin Åkerström.

Malin säger att allting handlar om pengar.

– Cheferna måste ta sina ansvar och även sittande politiker. De måste lyssna på oss hemtjänstarbetare, säger hon.

Clara Lindblom (V) äldre- och personalborgarråd säger att hemtjänsten är väldigt hårt detaljreglerad.

– Jag jag känner också igen bilden och blir väldigt ledsen. Det är väldigt tight schema och man tar ingen rast.

Clara Lindblom (V) berättar att hon nyligen varit i stadsdelen Skönsmon i Sundsvall där de infört en bättre modell.

– Där har man har så kallad ramtid där man får ett block av timmar som den äldre och personalen får förfoga över själva. Personalen känner ju de äldre bäst. Vi behöver biståndsbeslut men jag förstår inte riktigt varför vi ska ha så detaljstyrda biståndsbeslut där man inte har utrymme att använda sin kompetens och planera innehållet.

Du som är ansvarig för de som jobbar inom hemtjänsten i Stockholm, hur viktig är den här frågan för dig?

– Det är min högsta prioritet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista