En sjuk kvinna och en telefonist. Foto: Jessica Gow/TT och Fredrik Persson/TT OBS: Bilden är ett montage
En sjuk kvinna och en telefonist. Foto: Jessica Gow/TT och Fredrik Persson/TT OBS: Bilden är ett montage

Företag förnekar att de läser upp sjukvårdsråd

2:07 min

Callcentret som sköter Vårdguiden vill inte kännas vid P4 Stockholms avslöjande om att outbildad personal ger sjukvårdsrådgivning till de som ringer 1177.

P4 Stockholm har tidigare rapporterat att personer utan vårdutbildning kan svara i telefonen när man ringer till 1177 Vårdguiden. Personalen söker svar om sjukdomar och symptom på Vårdguidens hemsida.

Enligt hemsidan ska det vara sjuksköterskor som svarar i telefonen, men vid administrativa frågor går samtalen till ett callcenterföretag i Barcelona, One Contact, och där jobbar svenskar utan vårdutbildning.

– Vi ska svara på administrativa frågor gällande vården i Stockholm. Övriga frågor, medicinska frågor eller frågor gällande rådgivning, ska alltid kopplas över till sjuksköterskor till sjukvårdsrådgivningen, säger Maria Lannegren, kundtjänstchef på One Contact i Barcelona.

– Om någon ringer in och säger att de har en fråga om förkylning så säger vi att "vi har ingen medicinsk utbildning, vill du prata med en sjuksköterska?" fortsätter hon.

Flera av de som tidigare jobbat på företaget One Contact berättar oss att om de fick en sjukvårdsfråga, vilket hände av och till, så sökte de först svaret från hemsidan och läste innantill. Därefter kopplade de vidare till en sjuksköterska om de inte hittade svaret.

Men enligt Maria Lannegren har instruktionerna aldrig varit så från företaget:

– I det här som jag får höra från dig nu så upplever jag att de har handlat fel, säger hon.

Om flera av varandra oberoende personer som tidigare har jobbat hos er berättar att de i första hand har sökt information på er hemsida vid sjukvårdsfrågor, i andra hand har skickat vidare till en sjuksköterska. Om flera har uppfattat att instruktionerna har varit så, vad tycker du då att ni har för ansvar för det?

– Självklart har vi ett ansvar eftersom vi har haft ett tydligt uppdrag på hur vi ska hantera de här frågorna. Så självklart har vi ett ansvar då att jobba vidare och säkerställa att rutinerna är tydliga för alla.

I landstingets avtal står det att alla kontakter ska besvaras av sjuksköterskor. Trots det har landstinget godkänt att den outbildade personalen på callcentret i Barcelona svarar på administrativa frågor.

En tjej som jobbat på företaget berättar att många som ringde blev väldigt förvånade om de fick veta att det inte var en sjuksköterska de pratade med. Många samtal innehöll enklare frågor, berättar hon, men en del kunde vara väldigt jobbiga.

– Det var nån som mådde väldigt dåligt, självmordsbenägen verkade det som. Jag vet inte riktigt, men jag vet att jag fick panik och det blev skitjobbigt och jag kopplade till sjuksköterska direkt och sedan var jag tvungen att liksom bara ta en paus, berättar hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista