Inga Häägg håller i gymband, drar ihop skulderbladen och drar sig uppåt, framåt till böjda armar.
1 av 2
Personliga tränaren Inga Häägg visar stående rodd. Foto: Cecilia Ingvarsson/Sveriges Radio
Inga Häägg ligger på rygg med fötterna i golvet. Och lyfter sen upp höften i luften. Foto: Cecilia Ingvarsson/Sveriges Radio
2 av 2
Personliga tränaren Inga Häägg visar höftlyft. Foto: Cecilia Ingvarsson/Sveriges Radio

Så tränar du styrka under graviditeten

PT-Ingas tre bästa gravidövningar
4:26 min

En ny studie från Sahlgrenska akademin visar att det är bra att styrketräna under graviditeten. Personliga tränaren Inga Häägg visar tre övningar som fungerar under hela graviditeten. 

Att styrketräna kan underlätta vanliga besvär som uppkommer under graviditeten visar en ny avhandling vid Sahlgrenska akademin i Göteborg. Exempel på graviditetssrelaterade problem som blir bättre vid medelhård styrketräning är trötthet, ryggsmärtor och sömnbesvär. 

Personliga tränaren Inga Häägg säger att det går bra att träna under hela graviditeten. Men att man halvvägs in i graviditeten, när magen börjar bli större, kanske behöver modifiera visa övningar.  

– Att träna hela graviditeten - absolut. Det tycker jag att man ska göra.

Stående rodd, höftlyft och fyrfota magövning är tre övningar som Inga Häägg rekommenderar. 

– Det man ska fokusera på under graviditeten är att stärka upp baksidan. Ryggen, baksida axlar, säte och så jobba med den djupa bålmuskulaturen. 

Övningarna som Inga Häägg rekommenderar är enkla att göra och fokuserar på viktiga punkter i kroppen.  

– Utöver dessa så självklart komma till gymmet och träna medeltung styrketräning som kopplar in fler muskelgrupper än dem vi har pratat om i dag.

Tips på tre bra övningar för gravida

  • Stående rodd
  • Höftlyft
  • Fyrfota magövning
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".