Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Marie Bergström, här med sonen Sixten, tycker det är viktigt med utbildad personal. Foto: Johanna Sjöqvist Harland/Sveriges radio
1 av 2
Marie Bergström och sonen Sixten. Foto: Johanna Sjöqvist Harland/Sveriges Radio.
Auro Inge Ricking. Foto: Elin Malmros/Sveriges radio.
2 av 2
Auro Inge Ricking. Foto: Elin Malmros/Sveriges radio.

Personal i förskolan saknar utbildning

Forskare: Ingen skulle ifrågasätta utbildade lärare i skolan
1:46 min

Mer än var tredje person som jobbar inom förskolan i länet har ingen utbildning för att jobba med barn. Det är högre andel än i landet som helhet.

Betydligt färre av de som jobbar i förskolan här i länet har förskollärarexamen, jämfört med övriga landet.

Att jobba med barn kräver utbildning, säger Auro Inge Ricking som har jobbat i olika förskolor i Stockholm stad de senaste 14 åren.

– Det kräver förståelse för hur människor lär sig, hur människor utvecklas och hur man hjälper andra att lära sig och utvecklas. Det är ingenting man föds till att kunna.

Av de som jobbar i förskolor i länet har över var tredje, 38 procent, ingen som helst utbildning för att jobba med barn. Men både de som har en barnskötarutbildning och de som inte har det, kallas för barnskötare.

Bara 28 procent av förskolepersonalen här i länet har dessutom en förskollärarexamen från högskolan, alltså inte ens var tredje anställd. Det kan jämföras med att nästan hälften, 43 procent, har det om man ser till hela landet.

Den enda av länets kommuner som inte har mindre andel förskollärare än riket är Nykvarn - där hälften av de som jobbar i förskolan har en förskollärarexamen från högskolan.

Men att personalens utbildning spelar roll för förskolan visar forskningen. Det säger Ingrid Pramling Samuelsson som är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet. Kvaliteten på förskolan påverkar sedan barnens chanser att klara skolan bra, säger hon. Men att det ändå ser ut så här, menar hon, beror på att samhället inte riktigt tar de små barnen på allvar.

– Ju yngre barn man sysslar med ju längre ned på hierarkin står man.

– Att jobba med små barn är lika viktigt, och kanske ännu viktigare, än att arbeta med äldre barn. Ingen skulle ifrågasätta att vi hade utbildade lärare som jobbade i skolan, säger Ingrid Pramling Samuelsson.

Auro Inge Ricking är inne på samma linje:

– Det handlar ju faktiskt om vilken syn man har på barn. Barn är inte någonting man bara slänger in i en byggnad med vilka vuxna som helst. Det är inte reko mot de barnen.

Föräldern Marie Bergström har sonen Sixten som snart ska börja på förskola tycker att utbildning är viktigt.

– Det känns viktigt för mig. Jag vill ha pedagoger som kan hantera barn. Jag vill ha en bra känsla av personalen och en utbildning stödjer det, säger hon.


Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".