Alkolåset som busschaufförer ska blåsa i. Foto: Nadya Norton/Sveriges Radio.
Foto: Nadya Norton/Sveriges Radio.

Svårt att få busschaufförer att använda alkolås

Busschaufför: Tror det handlar om integritet
2:07 min

Busschaufförerna som kör buss på Södermalm är sämst på att använda alkolåset som finns i bussen. I oktober blåste endast 400 av de 600 busschaufförerna i alkolåset.

Michael Svensson är områdeschef för innerstadstrafiken på Keolis. 

– Det har med argumenten att göra, vi blåser så pass många gånger på en dag. Det kan vara tre, fyra och fem gånger som jag blåser i alkolåset och det här vid avlösningar är en liten del av det.

Det är krav på att det ska finnas alkolås i länets bussar och det för att öka säkerheten. När busschaufförer byter av varandra ska den som avlöses trycka på en knapp i bussen så att den chaufför som ska köra bussen vidare måste blåsa i alkolåset.

Men det skiljer alltså åt mellan bussdepåerna. Bäst är busschaufförerna vid Hornsberg där 99 procent i oktober blåste i alkolåset. Det kan jämföras med knappt 65 procent när det gäller chaufförerna vid depån på Södermalm. Att blåsa i alkolåset verkar vara en känslig fråga. Helena Löwenhielm är busschaufför vid depån på Södermalm.

– Har vi blåst en gång vill vi ha det förtroendet från arbetsgivaren och slippa blåsa flera gånger.

Handlar det om att chaufförer inte vill blåsa flera gånger?

 Nej, jag tror det mer handlar om integritet. Jag tycker själv inte det är pinsamt att blåsa. Det är en grej som har med säkerheten att göra och det är en arbetsuppgift och jag blåser gärna, säger Helena Löwenhielm.

Fackförbundet kommunal som företräder många av busschaufförerna är förvånade över att chaufförerna på Södermalm är sämst på att använda alkolåset. Mats Hansson är arbetsmiljösamordnare på Kommunal.

– Det kan vara så att busschaufförer är under hård stress och att man glömmer bort att blåsa när man slänger sig in i bussen. Det kan också hänga samman med attitydsfrågan.

Michael Svensson områdeschef för innerstadstrafiken på Keolis säger att det inte är okej att strunta i reglerna. Det ska vara 100 procent som blåser i alkolåset och företaget jobbar för att fler busschaufförer ska blåsa.

– Det viktigaste är att vi tillsammans med fackföreningarna jobbar och driver frågan åt samma håll. Sedan jobbar vi med kulturfrågan på respektive depå för att öka förståelsen, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".