Rickard Helsing och hans kollegor på Ragn-Sells har haft ett par intensiva veckor efter nyår. Nu ska hämtningen börja fungera som planerat igen. Foto: Otto Marand/SR
1 av 2
Rickard Helsing och hans kollegor på Ragn-Sells har haft ett par intensiva veckor efter nyår. Nu ska hämtningen börja fungera som planerat igen. Foto: Otto Marand/SR
Det är en kolv på lyftarmen som böjer sig vid tyngre lyft som gjort att anordningen gått sönder. Foto: Otto Marand/SR
2 av 2
Det är en kolv på lyftarmen som böjer sig vid tyngre lyft, vilket gjort att anordningen gått sönder. Foto: Otto Marand/SR

Tre av fem sopbilar gick sönder första dagen

"Vi har haft maximal otur"
7:43 min

Sedan Ragn-Sells vid årsskiftet tog över sophanteringen i Stockholm stad har hämtningen inte fungerat som tänkt. Många stockholmare har inte fått sina hushållssopor hämtade på flera veckor.

Företaget har satt in extrabilar och anställda har fått jobba dubbla pass, berättar sophämtaren Rickard Helsing.

– Tre av de fem nya bilar som togs i drift gick sönder direkt, berättar han. Dessutom körde en av bilarna in i en viadukt och är nu inne på reparation. Problemet är att konstruktionen på lyftkranen är för vek. De håller nu på att modifoieras.

Medan de nya bilarna byggs om har Ragn-Sells kraftsamlat för att arbeta ikapp med att hämta de sopor som blivit liggande.

– Vi har satt in extra turer och ibland fårr jobba dubbla skift och helger. Nu börjar vi komma i fas igen, säger Rickard Helsing. Vi var förberedda på att reaktionerna från kunderna skulle vara tuffa, men de har visat stor förståelse för de problem vi haft. Det hade jag inte väntat mig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".