Pouya Pourakbar, lärare och fritidsledare på Akalla ungdomsgård. Foto: Christy Chamy/Sveriges Radio
Pouya Pourakbar, persisktalande lärare och fritidsledare på Akalla ungdomsgård var en av initiativtagarna till den utökade verksamheten för flyktingungdomar i stadsdelen Rinkeby-Kista. Foto: Christy Chamy/Sveriges Radio

Integration på ungdomsgårdar ska bli bättre

1:40 min

Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning satsar extra pengar och anställer persisktalande fritidsledare på sina ungdomsgårdar för att bättre möta unga flyktingar.

Många ensamkommande flyktingungdomar från hela länet besöker ungdomsgårdarna i stadsdelen Rinkeby-Kista.

Nu förstärker stadsdelen sina ungdomsverksamheter för att bättre möta upp flyktingungdomarnas behov och integrering på ungdomsgårdarna och i det svenska samhället.

Fritidsledaren och läraren Pouya Pourakbar är en av initiativtagarna.

– Vi kommer att jobba mer inriktat med dem i form av läxhjälp och med persisktalande personal lära dem svenska, säger han.

Ett tiotal tonåringar från Afghanistan flockas runt bildjardbordet. Det var hit till Akalla Ungdomsgård som några av dem hittade till i höstas. Ryktet om att fritidsledaren Pouya Pourakbar är persisktalande har spridit sig, och när P4 Stockholm besöker gården är över 80 asylsökande tonåringar där.

– Vi vill få dem att känna sig mer delaktiga i det svenska samhället och samtidigt inkludera dem i vår verksamhet tillsammans med våra ordinarie ungdomar från området, säger Pouya Pourakbar.

Nu får ungdomsgårdarna i stadsdelen extra pengar för att ge de asylsökande ungdomarna stöd, bland annat genom att anställa persisktalande fritidsledare.

– Det är jätteviktigt att de nyanlända eller ensamkommande snabbt integreras in i ordinarie verksamheter, säger Susanne Johansson enhetschef för förebyggande ungdomsinsatser.

För många blir ungdomsgården en viktig väg in i det svenska samhället. Det säger en 15-årig pojke från Afghanistan som P4 Stockholm träffar där.

– Det är jättebra ställe och vi får något att göra istället för att vara ute på gatorna. Det är inte bara lek utan vi får också lära oss mycket på läxhjälpen och om hur det är att vara i det svenska samhället. Vi lär oss det svenska språket både av personalen och de andra ungdomarna, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista