Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Förare: Skolskjuts lönar sig inte att köra

Förare: Vi vill inte köra gratis
2:11 min
En av Samtrans bilar på skolskjutsuppdrag (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio
En av Samtrans bilar på skolskjutsuppdrag (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio

Om bara chaufförerna fick anständiga villkor och rimligt betalt skulle det inte bli så mycket försenade skolskjutsar. Det säger chaufförer apropå att Stockholms stad får in över 80 klagomål i veckan på skolskjutsar.

Daniel Andersson sitter i sin bil vid en taxi-stolpe i centrala Stockholm och väntar på kunder. Han körde tidigare skolskjutsar för Samtrans men hade möjlighet att istället börja köra för Taxi Stockholm, vilket han är glad för.

- De betalar inte tillräckligt. Och vi vill inte köra någon gratis. Vi måste få betalt vi också för vårt jobb, säger han, som numera har en garantilön varje månad.

Tidigare har Radio Stockholm berättat att det är betydligt fler som klagar på skolskjutsarna i Stockholm än vad man tidigare känt till och att Samtrans ända sedan problemen hösten 2014 lovat sätta in fler bilar, men utan att lyckas.

Men när vi talar med Samtranschaufförer och andra i branschen, säger de att det helt enkelt inte lönar sig att köra skolskjuts. Chaufförerna har inga fasta månadslöner utan kör på provision, vilket betyder att när en förare får en förfrågan om en körning som inte ger särskilt bra betalt, klickar förarna helt enkelt bort körningen. Om de har möjlighet, väljer de istället en vanlig taxikörning som kan ge dubbelt så mycket betalt.

Och det är likadant i färdtjänsten, berättar Sherif Killich som kör för Taxi 020 och som vi möter vid raden av taxibilar utanför Centralen i Stockholm.

- Om man kör 20 km färdtjänst eller skolskjuts kan man få 160 uppåt 200, 220 kronor. Det tar en timma i tid. Om jag tar en vanlig kund och kör 20 km, då får jag 450 kanske 500 kronor.

En chaufför som för ett åkeri enbart kör skolskjutsar för Samtrans, kan enligt flera chaufförer vi talat med, tjäna mellan 18 och 23.000 kronor i månaden. Men det säger inte något om hur många timmar chauffören arbetar och vad timpenningen blir. Avtalet med staden är också skrivet så att föraren inte får ersättning när resan på grund av trafikstockning eller annat, drar ut på tiden. Flera berättar om kollegor som jobbar 7 dagar i veckan eller tar extra pass på kvällarna för att få ekonomin att gå ihop.

De vi talar med återkommer ständigt till hur de stora bolagen dumpar priset inför upphandlingar om skolskjutsar och färdtjänst och hur åkerier och chaufförer hamnar i kläm mellan storbolagen och kunderna.

Fackförbundet Transport menar däremot att problemet snarare är själva modellen med provisionslön vilket gör det möjligt för bolagen att lova stort men senare inte kunna leverera. Att Stockholms stad nu lovat att vid nästa upphandling inte per automatik välja det lägsta budet tycker de förare vi talat med, åtminstone är en bra början.

- De måste höja priset. Åkare klarar inte av kostnaderna, förare hinner inte. De är vana vid att det blir sämre och sämre. 70-80 procent av alla förare söker annat jobb, hela tiden, säger Sherif Killich.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".