Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Sänkt ersättning för färdtjänst

"Hur kan man arbeta bättre för mindre pengar?"
1:50 min
Färdtjänstbuss (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio
Färdtjänstbuss (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio

I förra veckan sänkte landstinget ersättningen till de taxibolag som kör färdtjänst. Det här oroar Gun Häll, ordförande för PRO Färingsö, som redan idag är missnöjd med hur färdtjänsten fungerar.

– Hur kan man bli bättre om man får mindre pengar. Det förstår jag inte. Jag kan inte få in det i mitt huvud. Hur kan man arbeta bättre för mindre pengar? Det frågar sig Gun Häll, ordförande för pensionärsorganisationen PRO på Färingsö.

Gun Häll har sett många medlemmar sitta och vänta på färdtjänsten och hon har försökt i flera år att få landstinget att göra något åt problemen. Men landstingsledningen har inte svarat och lokalpolitikerna har hänvisat till landstinget.

Enligt det nya avtalet med Taxi Kurir och Taxi 020, som började gälla förra veckan, kommer landstinget att betala en 16 procent lägre taxa för resor under dagtid och 9 procent mindre på kvällar och helger.

Men det är fortfarande samma antal resor som ska köras, och den ekvationen har PRO på Färingsö svårt att få ihop. Här och i andra glesbygdskommuner är det många som klagat på försenade eller till och med inställda bilar.

När radioprogrammet Kaliber för ett par år sedan granskade färdtjänsten, konstaterade de att klagomålen fördubblats på några år. Förutom förseningar klagar många även på chaufförer som inte hittar, som tvingar de äldre att själva ta sig långa sträckor till bilen, eller inte kliver ut och öppnar dörren.

För en tid sedan fick en 90-årig dam på Färingsö höra av taxiväxeln, när hon väntat i 40 minuter på bil, att hon kunde gå ut på gatan och ta en annan taxi, berättar Gun Häll.

– Hon var så ledsen när vi körde hem henne. Hon sa att "det här är så förfärligt att jag nog inte ska ge mig ut". Och man tycker att under deras sista år ska de väl ändå få komma ut och vara bland andra människor och inte behöva sitta i sin lägenhet, säger Gun Häll.

Chaufförerna själva förklarar förseningar och inställda körningar med att de tackar nej till färdtjänstkörningar eftersom de inte ger tillräckligt mycket betalt.

I synnerhet om det gäller en körning långt ut på landet. När nu färdtjänstpriset sänks ytterligare och bolagen samtidigt höjer priset på vanliga taxiresor, finns det än mindre skäl att köra färdtjänst, säger de.

– Det går inte. Det ligger inte på nivå. Vi kör minst 12-timmar om dygnet och vilar inte i veckan. Landstinget måste tänka på det också, säger Sherif Killich, chaufför för Taxi 020.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".