Clas Boström står på sin brygga.
1 av 2
Clas Boström, markägare längs Furusundsleden. Foto: Erik Andersson/Sveriges Radio
Clas Boströms eroderade strandkant.
2 av 2
Clas Boströms eroderade strandkant. Foto: Erik Andersson/Sveriges Radio

Stränderna sköljs bort av passerande båtar

Utredare Lars Granath: Det behövs ytterligare skydd
1:29 min

Erosion gör att material längs farledens stränder sköljs bort när båtarna passerar och Clas Boström, som bor utanför Åkersberga, har sett strandkanten förändras.

Det finns alltså snälla och elaka fartyg och då är det mer en fråga om lämplig hastighet för ett visst fartyg. Men man kan också hjälpa stränderna lite på traven med någon form av erosionsskydd, säger konsulten och naturgeografen Lars Granath som utrett frågan.

Clas Boström berättar vad som hänt hans strandmarker som vetter mot  Furusundsleden.

– Träd har fallit, marken har gröpts ur och vassen försvinner.

Som mest har 15 meter av marken försvunnit de senaste 30 åren, säger Clas Boström.


Längs de mer känsliga stränderna är fartgränsen 10 knop men det finns undantag för färjetrafiken mot Åbo som får köra 12 knop för att klara tidtabellen. Det gör att skadorna på strandkanten fortsätter. 

Sjöfartsverket ser en möjlig lösning om fartygen får individuella fartgränser. 

– För den trafik som inte går till Åbo så ser vi inte att 10 knop ger något hinder. Åbotrafiken däremot är extremt tidkänslig. Och vi tittar nu på hur man kan individanpassa farterna, säger Anders Nordin, Sjöfartsverkets regionchef i Stockholm.







Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".