Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Skärpt säkerhet för bilbärgare

Publicerat tisdag 1 mars 2016 kl 04.30
"Vill undvika olycksfall"
(1:41 min)
En av TMA-bilarna i Stockholm (arkivbild).
1 av 2
TMA-bil med skyddskudden nedfälld (arkivbild). Foto: Tomas Säljén
Rolf Sundewall på TMA Bilar i Stockholms län AB.
2 av 2
Rolf Sundewall på TMA Bilar i Stockholms län AB. Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio

Arbetsmiljöverket skärper i dag säkerheten för de som arbetar med bilbärgning i Stockholms län. Det innebär att det kommer krävas skyddsfordon med påkörningskuddar, så kallade TMA-bilar, på betydligt fler vägar jämfört med tidigare.

– Ja, vi ser ju att de som är ute och arbetar vid vägarna har en väldigt hög risk att drabbas av att bli påkörda av ett annat förbipasserande fordon. Vi gör allt vi kan för att förebygga att de här olyckorna sker, säger Anneli Lundh, biträdande tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket.

TMA står för Truck Mounted Attenuator. Fram tills nu har sådana fordon krävts vid bärgnings- och serviceuppdrag på i huvudsak E4, E18, E20 samt 73:an och 222:an. Den nya listan omfattar ytterligare knappt 70 vägsträckor i länet. Bärgare som inte följer reglerna riskerar rejäla viten.

Nyligen omkom en brandman i Märsta när han blev påkörd i samband med arbete på en trafikolycksplats. Det är många som vittnar om ett tuffare klimat i Stockholmstrafiken. Rolf Sundewall har ett åkeri som driver några av skyddsbilarna. Även han berättar om en tuffare miljö.

Har du själv varit med om incidenter?

– Oh ja, för ett tag sedan blev en av TMA-bilarna påkörd av en lastbil. Lastbilsförararen sa själv att han satt och höll på med sin GPS och såg inte den här stora skyddsbilen som blinkade, så den blev ganska rejält mosad, berättar Rolf Sundewall på bolaget TMA Bilar i Stockholms län AB.

Branschen har rustat för förändringen, som innebär att Stockholmsområdet går från tre till minst åtta TMA-bilar dygnet runt. Kostnaden täcks av bilförsäkringen. Anneli Lundh på Arbetsmiljöverket tror att konsekvensen för den enskilde bilisten i vissa fall kan innebära att bärgningsinsatsen tar längre tid, men hon hoppas på förståelse eftersom det handlar om säkerhet.

– Vi vill inte att de som gör bärgningsjobbet ska drabbas av ett olycksfall. Jag tycker att vänta en liten stund till på ett fordon, det är det värt, säger Anneli Lundh på Arbetsmiljöverket.

Listan över alla skyddsklassade vägar i Stockholms län med TMA-krav.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".