Bärgningsbil bärgar bil efter avåkning (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio
1 av 2
Bärgningsbil bärgar bil efter avåkning (arkivbild). Foto: August Bergkvist/ Sveriges Radio
En av TMA-bilarna i Stockholm (arkivbild).
2 av 2
En av TMA-bilarna i Stockholm (arkivbild). Foto: Tomas Säljén

Bärgare kritiserar nya skyddsåtgärder

Bärgarchef kritiserar listan över skyddsklassade vägar
1:40 min

I dag skärps säkerheten för länets bärgare. Framöver kommer det krävas skyddsfordon, så kallade TMA-bilar, på betydligt fler vägar än tidigare. Bärgningsbranschen är inte odelat positiv.

– Utökningen kanske blir lite onödigt stor kan jag tycka. Det blir väldigt många vägar som kanske inte behöver ha skydd dygnet runt. En liten väg ute på Ekerö kanske inte har jättehög belastning klockan två på eftermiddagen, men i morgonrusningen har den det och då kan TMA-skydd vara väldigt bra, säger Mats Nilsson, VD för bärgningsbolaget Assistancekåren.

Sedan 2013 har skyddsfordon med en stor krockkudde baktill, så kallade TMA-bilar, bara krävts i samband med bärgning på en handfull av de allra största vägarna i länet.

Från och med i dag har ytterligare ett knappt 70-tal sträckor satts upp på listan, vägar som är skyddsklassade. Vissa av vägarna har förhållandevis låg trafikintensitet.

Mats Nilsson på Assistancekåren hoppas på att listan kortas med tiden. Han skulle också vilja att bärgningsbolagen själva från fall till fall fick fatta beslut om TMA-bil eller inte.

– Jag skulle väl vilja se att vi i branschen, däck- och bärgarbranschen framförallt, skulle få göra egna riskbedömningar utifrån hur situationen ser ut. TMA är ju ett jättebra energiupptagande skydd som vi gärna tar del av, men vi behöver absolut inte ha det hela tiden. Ibland räcker det med att vi skyltar av ordentligt, säger Mats Nilsson.

Listan grundar sig på Trafikverkets bedömningar. Även polisen har varit med i diskussionerna. Anneli Lundh, biträdande tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket, säger att det inte går att göra några avsteg från listan.

– På de vägsträckor som vi har valt ut här, där finns det inget utrymme för tolkning. Vi har valt här att vara tydliga. Det blir framförallt ur konkurrensneutralitet-synpunkt viktigt att det är samma krav för alla.

För bärgare som ertappas med att inte följa bestämmelser så väntar kostsamma viten.

– Har man gjort en bärgning utan att använda det här skyddet och vi kan konstatera det och begär vitesutdömande så är det 100 000 kronor, säger Arbetsmiljöverkets Anneli Lundh.

Listan över alla skyddsklassade vägar i Stockholms län med TMA-krav.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".