Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Joanna Nordahl vann Grammis.
2 av 2
Joanna Nordahl vann Grammis. Foto: Sveriges Radio.

Musikvideon tar revansch

"Internet är större än vad tv någonsin varit"
3:00 min

Musikvideos är viktigare än någonsin, säger Joanna Nordahl bakom Say Lou Lous Grammisbelönade musikvideo.

På 80-talet satsade artister och skivbolagen enorma summor på muskvideos, men när MTV slutade vara en renodlad musikkanal ändrades det.

På senare tid har den tekniska utvecklingen dock gjort att musikvideos är inne igen. I dag är artisternas videos till och med viktigare än någonsin, menar Joanna Nordahl.

Hon vann en Grammis för Årets musikvideo.

– MVT är dött för musikvideos, sen ganska många år tillbaka. Det var ett resultat av att det blev billigare och bättre att marknadsföra sig på internet, och det påverkade branschen jättemycket, säger Joanna Nordahl.

Det har blivit en trend att satsa och investera på sin musikvideo igen. När de stora världstjärnorna släpper nya låtar är det nästan mer fokus på videon än på låten, enligt Joanna Nordahl.

– Många artister har förstått att internet är större än vad tv någonsin har varit. Videon har fått en revansch och är tillbaka.

– Kolla på bara på Gagnam style och alla de här virala succéerna som har letat sig in i varje hem.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".