Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Vill skapa intresse för ekologiskt genom godis

Publicerat tisdag 29 mars 2016 kl 12.52
"Godisbiten smakar hallon för att det är hallon i den"
(5:12 min)
Charlotte Blad André
Charlotte Blad André Foto: Linda Broström

Entreprenören Charlotte Bladh André inspirerades av ekosortimentet i New York och bestämde sig för att hoppa av sin karriär inom PR-branschen för att utveckla eget ekologiskt godis. 

– Det kanske låter konstigt men vi kartlade vad som fanns på marknaden och såg att det inte fanns något ekologiskt godis. Det var som ett grönt hål på marknaden. Ekologiskt var länge förknippat med något brunt och tråkigt och vi ville göra en rolig produkt.

Men att ta sig in på marknaden var inte helt lätt.

– Den första missen var att vi inte trodde att det fanns några konkurrenter. Då är det tufft att vara ett litet ekoföretag. Det har varit en utmaning att förklara vad skillnaden är och marknaden 2008 var inte som den är idag. Så det krävdes att vi förklarade skillnader.

Det viktigaste i produktionen är att minst 95 procent av innehållet måste komma från ekologiskt lantbruk och det måste vara naturliga ingredienser.

– Smakar en godisbit hallon så är det för att det är hallon i godisbiten. Jobbar man med ekologiska produkter så måste man förhålla sig till att vissa saker finns i säsong.

 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".