Einarspetz och Alewi/Creative Commons
1 av 2
Resenärer ska läsa av biljetten på perrongen. Foto: Einarspetz och Alewi/
Konduktörerna har tagits bort på Tvärbanan och Nockebybanan. Foto: JAN COLLSIÖÖ
2 av 2
Konduktörerna har tagits bort på Tvärbanan och Nockebybanan. Foto: JAN COLLSIÖÖ

Många klagomål på kontrollanterna

1:54 min

Sedan det nya biljettsystemet på Tvärbanan och Nockebybanan infördes har resenärernas klagomål på kontrollanter ökat stort, visar en genomgång som P4 Stockholm har gjort.

Resenärer som hört av sig till SL kallar kontrollanterna för "otrevliga", "aggressiva" och även "fascistoida".

– Jag gjorde ju tydligen ett formellt fel, även om jag inte visste om det. Jag blev ju faktiskt både upprörd och arg, säger Per Grundström från Värmland.

Per Grundström semestrade i Stockholm tidigare i sommar. Han hade fyllt på reskassa på sitt kort. När han klev på Tvärbanan för att åka till Gullmarsplan antog han att systemet fungerade som tidigare - det vill säga att en konduktör ombord skulle dra av en resa vid kontrollen.

Men det han upplevde gör att han nu beskriver sin semester i Stockholm som helt förstörd. De kontrollanter han mötte var otrevliga, berättar han.

– Jag blev väldigt illa bemött av de här två. Jag säger ordet "Gestapo", det kanske är hemskt. Men det är den känsla jag får som turist där, säger Per Grundström.

Per fick en bot på 1 200 kronor, som han tänker överklaga. Och han är inte ensam. P4 Stockholm har gått igenom samtliga synpunkter som kommit in till SL sedan början av året.

Under årets fem första månader hittar vi 27 klagomål på konduktörer och kontrollanter på Tvärbanan och Nockebybanan. Men sedan 10 juni då det nya systemet med stolpar på perrongerna infördes, där det är meningen att resenärer ska blippa sina kort innan de går ombord, har klagomålen ökat markant.

På bara två månader är antalet klagomål redan uppe i 33, de flesta gäller kontrollanterna. Kontrollanterna kallas "otrevliga", "aggressiva" och även "fascistoida".

– Jag tycker naturligtvis inte att det är så bra att vi får kritik för att kontrollanterna inte betett sig bra, säger Thomas Silvander, som är ansvarig för biljettkontrollerna på SL.

– Vi är bekymrade över att det här nya systemet inte kunde kommuniceras på ett bra sätt så att våra betalande resenärer nu har råkat illa ut. Vi har en dialog med ISS (företaget som utför biljettkontrollerna åt SL, red. anm.) om att de ska vara lite mer förstående när det gäller reskassan och de som inte förstått det här, åtminstone en period framåt, säger Silvander.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista