Stresscoach Petra Kahn Nord. Foto: Jenny Goldkuhl/Sveriges Radio
Stresscoachen Petra Kahn Nord Foto: Jenny Goldkuhl/Sveriges Radio

Så hanterar du stress på bästa sätt

2:59 min

Semesterdagarna är över. Skola och jobb är igång och nu är det upp till dig att hantera stressen som hösten kan innebära.

Nu startar skola och jobb, stresspåslaget kan vara ett faktum. Hur rustar vi oss?

– Det kan vara bra att planera in återhämtning. Precis som att man planerar in annat man gör. Återhämtning innebär olika saker för olika personer, för någon kan det vara att gå ut med kompisar, medan det för någon annan innebär att ligga och läsa en bok, eller gå att träna. Mitt tips är att sätta av tid för det i sin kalender, säger Petra Kahn Nord, stresscoach.

Kroppen behöver återhämtning, men stress är inget farligt så länge kroppen också stressar ner.

– Det är en naturlig del av livet, det går inte att fly från stressen, så var inte rädda för den, säger Petra Kahn Nord.

Ändå är så många rädda för stress, varför är det så?

– En långvarig stress som du inte kommer ner i varv ifrån, kan få allvarliga konsekvenser. Jag var själv sjukskriven 2003, för stress – och jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Det var som att befinna sig i en mardröm, jag hade så mycket ångest. Jag blev så rädd för min ångest och min stress, så att den blev ännu starkare och jag gjorde allt jag kunde för att fly från den. 

Men tillfällig stress är inte farlig.

– Jag vaknade klockan fyra i morse för att jag skulle vara med i radio och blev också stressad för att jag kände att kroppen gick igång. 

Vad gör du då, när du vaknar och är stressad?

– Jag försöker tänka, att det får vara så här. Jag gillar det inte, det är inte så att jag plötsligt gillar stress. Det är en kroppslig process som är obehaglig, men då försöker jag tänka att jag ska ha distans till mina tankar. Jag låter dem finnas, för jag kan inte kontrollera dem. För om jag säger att ni inte ska tänka på en isbjörn, tänk inte på den vita pälsen - så går det inte så bra. Jag  kan inte kontrollera vad jag ska tänka och känna. Därför låter jag tankar och känslor finnas och försöker hålla lite distans till det. Jag försöker finnas i nuet och låta känslor och tankar gå lite. Kommer stressen då och då, ja då är det kanske bara en naturlig del av livet, säger Petra Kahn Nord.

Vilket är det vanligaste felet vi gör när det kommer till stress och stresshantering?

– Det vanligaste felet jag möter är att man försöker att genast känna sig lugn som en motreaktion på den stressade känslan, personerna försöker sätta sig ner och ta det lugnt och så funkar det inte och så blir de ännu mer stressade och försöker fly från stressen.

Vad skulle du vilja säga till Stockholmaren som kanske gör sin första dag på jobbet eller i skolan?

– Mest av allt, var snäll mot dig själv. Ha inte för höga förväntningar på dig själv, det är jobbigt att komma tillbaka från semestern. Låt vardagen komma, det är okej att bli lite stressad. Gör det du kan, för att komma ner i varv och kan du inte det, så acceptera det. Det är svårt med övergångar, men det kommer att ge med sig, säger Petra Kahn Nord.


Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista