Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever kartlägger segregationen i Sollentuna

"Skolarbetet har för oss varandra närmare"
3:36 min
Nora, Emma, Ishi och Omar i P4 Stockholm.
Nora, Emma, Ishi och Omar Foto: Sveriges Rdaio

Gymnasieelever i Sollentuna gör ett uppmärksammat skolprojekt om segregation. Hundratals Sollentunabor har svarat på elevernas enkäten med frågor som rör ämnet.

Det började med en enkät som de spred via en Sollentunagrupp på Facebook. Där ställde de frågor om segregationen i Sollentuna.

De ville bland annat ha svar på vad som är orsaken till uppdelningen mellan invånarna, hur man kan motverka den och vad kommunpolitikerna gör åt problemet.

– Det pratas mycket om segregation i allmänhet, men vi tänkte prata om segregation i Sollentuna för det har inte tagits upp särskilt mycket.

En av eleverna säger att det största problemet är vad hon kallar ofrivillig segregation.

– Vissa kan hamna i en grupp där man inte vill vara, man kan bli placerad i ett fack och då oftast på grund av ens etnicitet.

Vad vill ni uppnå?

– Vi vill kartlägga hur det ser ut i Sollentuna, och att få folk mer medvetna om det.

– I bästa fall om kan vi få politikerna att bli mer aktiva i att arbeta med frågan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".