X2000 - ett av SJ:s snabbtåg (arkivbild).
X2000 - ett av SJ:s snabbtåg (arkivbild). Foto: Mikael Fritzon/TT

Inga snabbtåg kvar i Flemingsberg

"Vi behöver fler regiontåg men också fler X2000-tåg"
1:22 min

Från och med den elfte december, då SJ:s nya tidtabell börjar gälla, upphör snabbtågsavgångarna från Flemingsberg i Huddinge. Det handlar om få, men för de som pendlar, viktiga avgångar.

– Det är tre tåg som försvinner men vi fortsätter att stanna med åttio tåg, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ. 

Flemingsberg är en viktig station för SJ. Den är större än Malmö när det gäller antalet avgångar, säger Niclas Härenstam. Men ändå tvingas passagerare att i fortsättningen åka därifrån till Södertälje eller centrala Stockholm för att nå snabbtågen.

– Ska man inte åka längre än till Norrköping så skulle jag rekommendera att man tar ett direkt regionaltåg dit istället, säger Nicklas Härenstam.

Men har man ett 9-5-jobb, bor i Huddinge och pendlar till Norrköping eller Linköping varje dag, då får man nu resa en timme längre.

Vi borde fått chansen att tycka till innan man fattat ett sådant beslut.

Björn Carlén bor i Huddinge och spelar i Norrköpings symfoniorkester.

– I och med att jag kan åka X2000 är det ju en ganska dräglig tillvaro men jag tror att smärtgränsen går där någonstans. 70 minuter mer varje dag är inte alls bra, säger Björn Carlén. 

Daniel Dronjak (M) är kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.

– Vi borde fått chansen att tycka till innan man fattat ett sådant beslut. Flemingsberg är ett nav för södra Stockholm och det är ungefär en halv miljon människor som har Flemingsberg som sin närmaste tågstation. Och då behöver det finnas fler regiontåg men också fler X2000 – tåg.

Flemingsbergs station har 22 000 av- och påstigningar varje dag, påminner Daniel Dronjak. Men många räknas inte in i statistiken som resenärer från Flemingsberg för att de köper kort som gäller från Stockholm. Det för att kunna åka åt båda hållen till nästan samma pris, säger han.

Passagerarunderlaget är viktigt för SJ men det finns annat som också spelar roll i frågan, menar Nicklas Härenstam.

– När vi kör snabbtåg mot Stockholm och Göteborg så blir det någon slags gräns på hur många gånger man får stanna på vägen innan ett snabbtåg inte längre är ett snabbtåg. Det är svårt att stanna var tionde minut och fortfarande kalla det för snabbtåg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".