SL:s stombussar i kö.
SL:s stombussar i kö. Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio

Stombussar lämpliga för eldrift

Samtliga stombusslinjer i Stockholms innerstad skulle kunna köras med eldrivna bussar. Det visar en undersökning som Kungliga tekniska högskolan KTH har gjort.

Modellen som KTH tittat på är så kallad induktiv laddning där bussen snabbladdas trådlöst vid hållplatser längs linjen - ett system som bedöms som effektivt både ur kostnads- och energihänseende.

– Modellen visar att kostnaderna för att driva ett bussnät där el ingår inte skiljer sig så mycket från de kostnader vi har för närvarande. Med denna modell visar vi att investeringarna i infrastruktur som krävs balanseras med de lägre kostnaderna för el som bränsle för bussarna. Samtidigt uppnås betydande minskningar med nära 50 procent av utsläpp och energiförbrukning, säger Maria Xylia, som gjort undersökningen.

Utöver 1:an, 2:an, 3:an och 4:an lämpar sig flera andra innerstadslinjer för eldrift, enligt. Eftersom systemet bygger på att det är tätt mellan laddningsstationerna funkar inte lösningen för alla SL-bussar.

– Det är värt att notera att elektrifierade bussar i innerstaden, som modellen föreslår, skulle påverkade det urbana livet tämligen påtagligt. Elbussarna genererar inga lokala utsläpp, och bullernivån skulle sänkas drastiskt, säger Maria Xylia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".