tunnelbana
Tågstrejk hotar efter konflikt mellan Seko och Almega. Foto: Malin Hoelstad / SvD / TT

Tunnelbanestrejk kan bli säkerhetsrisk

Efter nattens järnvägsstrul med strömlösa tåg hotar tågstrejk i morgon. Effekten kan till en början bli en skitig tunnelbana och stopp för gratistidningen Metro.

Även SJ räknar med viss påverkan på tågtrafiken runt om i landet.

LO-facket Seko och arbetsgivarparten Almega har fortsatta medlarkontakter och ett lönebud lär komma innan dagens slut.

Men även om konflikten går i gång klockan 14 på fredag lär inte effekterna bli särskilt stora inledningsvis, enligt Seko. Framförallt är det tågtrafikens städpersonal i Stockholmsområdet som plockas ut i strejk, i ett första steg.

-Det blir inga omedelbara effekter, men efter några dagar blir det skitigt i tunnelbanan, säger Sekos kommunikationschef Jonas Pettersson.

På tunnelbaneoperatören MTR håller man på att skaffa sig en bättre bild av strejkeffekterna. Att städningen upphör kan medföra brandrisk när papper ansamlas på stationerna.
-Det är en tidsfråga innan det blir en säkerhetsrisk, säger Claes Nyberg, presschef på MTR.

Bland annat kommer MTR som proaktiv åtgärd stoppa distributionen av Metro som delas ut i tunnelbanan, men fredagstidningen kommer att delas ut som vanligt på morgonen.

Konflikten mellan Seko och Almega handlar om fackets krav på högre procentuella lönepåslag för lågavlönade utan att behöva plikta med andra försämringar. Det är samma fråga som andra fack också strejkhotat med, men där parterna hittills alltid har kommit överens utan att stridsåtgärderna blivit verklighet.

Men om konflikten blir olöst hotar större strejkeffekter för tåget i nästa vecka, med helt inställda tåg när lokförare på bland annat SJ Götalandståg lägger ner arbetet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".