Anna Rheyneuclaudes Kihlman, kommunstyrelsens ordförande på Lidingö och Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd och
1 av 2
Full enighet mellan Anna Rheyneuclaudes Kihlman, kommunstyrelsens ordförande på Lidingö och Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd Foto: Alva Snis Sigtryggsson/ Sveriges Radio
Lidingöbanan
2 av 2
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Klart med ny Lidingöbro

Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M): Vi bygger för framtiden
1:31 min

Nu är det klart hur den nya Lidingöbron ska finansieras och hur utbyggnaden av kollektivtrafiken i östra Stockholm ska se ut.

Överenskommelsen mellan Stockholms läns landsting och Lidingö stad innebär bland annat att en ny dubbelspårig bro ska byggas mellan Ropsten och Lidingö. Att bron får två spår istället för ett, som ursprungligen var planen, beror på den stora ökningen av resenärer med Lidingöbanan. Det säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

– Enkelspår skulle inte ge oss möjlighet att utöka trafiken som vi kommer att behöva göra, det visar alla prognoser.

Det var på en presskonferens vid brofästet i Ropsten som landstinget och kommunen tidigare på torsdagen presenterade uppgörelsen om " Lilla Lidingöbron" som ska ersätta den gamla spår- och gångbron från 1925.

Det ska även köpas in fler tåg till Lidingöbanan och kopplingen till tunnelbanan i Ropsten ska förbättras. Av den totala kostnaden på drygt en halv miljard kronor,  kommer landstinget betala 60 miljoner.

Kommunstyrelsens ordförande på Lidingö, Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), är glad att den nya bron slutligen blir av.

– Vad vi ska bygga nu är en modern och bra bro som fungerar i framtidens kollektivtrafik, en bro som blir både bredare och högre.

Bron som också inkluderar gång- och cykeltrafik beräknas vara klar 2022.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".