Hyresgäster i Husby i protest mot Carnegie.
Arkivbild. Hyresgäster i Husby i protest mot Carnegie. Foto: Christy Chamy/Sveriges Radio

D.Carnegie avfärdar klagomålen i ny rapport

Bostadsbolaget D.Carnegie är klar med den kontroll bolaget gjort efter tidigare klagomål från hyresgästerna. Enligt D.Carnegie är missnöjet obefogat.

Hyresgästerna var missnöjda med vad de ansåg vara undermåligt eller helt uteblivet underhåll av lägenheter och riktade kritik mot att bostadsbolaget utför onödigt dyra renoveringar mellan två hyresgäster för att kunna höja hyran med nästan 50 procent. 

Många hyresgäster klagade även på för låga temperaturer i lägenheterna.

Men nu, mindre än ett år senare, uppger D.Carnegie att de gått igenom alla serviceanmälningar och utförda underhållsbesiktningar.

Enligt bolagets regionchef i Järva Joe Martarian, visar rapporten att hyresgästernas klagomål om bristande underhåll inte stämmer.

Dessutom har Hyresnämnden varit med och utfört temperaturmätningar i lägenheter som anmälts som kalla, och där mätningarna visat att samtliga lägenheter låg på minst den godkända temperaturen.

 

D.Carnegies rapport handlade inte om renoveringar utan om underhåll. Texten har uppdaterats.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".