Båt och helikopter i vatten, upp och ner.
1 av 2
En mindre helikopter, så kallad gyrokopter har kraschat och hamnat upp och ner i Drängsjön i Åkersberga. Foto: Henrik Montgomery/TT
Karta
2 av 2
En helikopter har havererat och kraschat i Drängsjön i Åkersberga i Österåker kommun. Foto: Grafik: TT

En död i helikopterkrasch i Åkersberga

Tobias Åkesson, Storstockholms räddningscentral: En person är funnen
0:14 min

En mindre helikopter har havererat och kraschat i Drängsjön i Åkersberga i Österåker kommun. Polisen uppger för P4 Stockholm att en person har omkommit.

Dykare och vanliga brandbilar är på plats och man har kunnat få in helikoptern lite närmare land, säger Ulf Tholén, ledningsoperatör på Storstockholms räddningstjänst till TT.

En person räddades ur vattnet och fördes till sjukhus med ambulanshelikopter. Men hens liv gick inte att rädda, uppger polisen för P P4 Stockholm. 

Det var privatpersoner som slog larm vid klockan 10.40 och två roddbåtar bogserade in helikoptern något närmare land.

Enligt Sjöfartsverket rör det sig om en mindre helikopter och polisen uppger att det handlar om en så kallad gyrokopter, som ser ut som en helikopter men fungerar mer som ett flygplan. Den verkar vara privatägd, enligt polisen. Hur många som fanns ombord när den kraschade är oklart.

En person som jobbar på en konferensanläggning alldeles bredvid sjön hörde kraschen men förstod först inte vad som hade hänt.

– Vi hörde en liten smäll. Jag trodde det var från ett av våra hus här, men så hörde jag brandbilen och gick ned och kollade och såg att det var mycket bilar och räddningspersonal.

Han uppskattar att helikoptern ligger cirka 40 meter ut från land. Först låg den cirka 75 meter ut, enligt räddningstjänsten.

– Jag ser underredet på den, säger han.

Statens haverikommission har kopplats in på ärendet men kommer sannolikt inte att utreda olyckan.

– Det mesta tyder på att det är en ultralätt gyrokopter och då blir det sannolikt ingen utredning från vår sida. Riksdag och regering har föreskrivit i lag att vi ska utreda det som är normalt klassat. Hade det varit en riktig helikopter eller ett mindre flygplan, typ Cessna, hade vi utrett men är det ett ultralätt luftfartyg så utreder vi normalt sett inte, säger Jonas Bäckstrand, ordförande på Statens haverikommission.

Men dödsolyckan kan i stället utredas av Kungliga Svenska Aeroklubben. Det är ett förbund för ultralätta flyg och helikoptrar som har vissa tillsynsbefogenheter. Bäckstrand hoppas kunna lämna över information till förbundet under måndagen.

– Det blir en enklare utredning för de har inte samma befogenheter som vi. De kan inte tvinga vittnen och prata med dem eller ta saker i beslag, säger Jonas Bäckstrand.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".