Resenärer vid Odenplan
Odenplan är en av de kända flaskhalsarna i trafiken. Foto: Pär Fontander/Sveriges Radio

Nu utlovas bättre framkomlighet för bussarna

Mikael Svensson, Keolis: Måste prioritera gatuutrymmet
1:56 min

I dag tisdag spikas de första åtgärderna som ska underlätta för länets bussresenärer. Framkomligheten ska förbättras med nya busskörfält och underlätta för bussarna vid rödljus.

Mikael Svensson områdeschef på transportföretaget Keolis, som är SL:s underentreprenör, beskriver problemen.

– Framkomligheten är det största bekymret i Stockholms innerstad. Jag pratade med en förare i går just kopplad till Odenplan där det tar femton minuter att åka ner till Sveavägen – den resan ska normalt ta kanske två minuter.

Anledningen är ökad bilism, en mängd vägarbeten och bilar som kör i bussfilen eller är felparkerade säger Mikael Svensson.

– Det gäller att prioritera gatuutrymmet och se till att bussen och därmed kanske 90-120 människor kommer fortare fram än bilar med en resenär i.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) håller med.

– De ska vara prioriterade. Det är det som är det viktigaste just nu om vi ska få folk att i en högre utsträckning använda kollektivtrafiken.

När trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) på tisdagen möter trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) kommer de att besluta om de åtgärder som går att genomföra inom kort.

Det handlar om signalprioritering och nya busskörfält.

– Vi ska se om vi kan skapa en mycket mer effektiv signalprioritering, att bussarna inte behöver stanna vid rödljusen utan att det blir grönt på en gång. Samt att lägga ut nya busskörfält så att de inte behöver trängas med bilarna på vissa platser. Bussarna måste fram i gaturummet, säger Helldén.

Förändringarna kommer stockholmarna att se inom kort, förmodligen redan under hösten, säger Kristoffer Tamsons. För en del krävs dock beslut från andra instanser som Trafikverket och från annat statligt håll.

– Här kommer också att behövas lagändringar, till exempel för att få möjligheten att ha kamera på bussarna som kan filma felparkerade bilar eller bilar som kör i busskörfält, säger Tamsons.

Han menar att politikerna nu ska gå från ord till handling. 

– Nu tar vi varandra i hand och säger att det är slut på snacket, nu ska det bli verkstad. Då tror jag också att vi kommer att kunna se resultat. Om SL, landstinget, och Stockholm och gärna många andra kommuner i länet gör gemensam sak då är man dum om man från statens sida inte lyssnar på oss.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".