Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Strömma är på väg att sälja sina snabbåtar mot Sandhamn.

Ännu oklart hur expresstrafik kommer att bedrivas.
1:42 min
Både Cinderella I och Cinderella II är till salu.
Både Cinderella I och Cinderella II är till salu. Foto: Leif Blom/TT

Efter beslutet att SL-kortet ska gälla på Waxholmsbolagets båtar, har ägarna till skärgårdsbåtarna Cinderella beslutat att lägga ut sina båtar till försäljning.

Just nu är det oklart om och hur trafiken till Sandhamn och Möja i Stockholms skärgård kommer att bli i framtiden.

– Det kommer garanterat att finnas Waxholms trafik precis som den alltid har funnits. Men vi vet inte ännu om det faktiskt är så att expresstrafik kommer att bedrivas, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd. 

Strömmas båtar har i snart 25 år bedrivit en parallelltrafik med det landstingsägda Waxholmsbolaget. Men nu har landstinget beslutat att SL-kortet från och med nästa år skall gälla på Waxholmsbolagets båtar. Kortet ska gälla till sjöss enbart under lågsäsong - just med tanke på de privata rederiernas behov säger Gustav Hemming. Men det räcker inte för att det ska gå runt för Strömma Turism & Sjöfart säger Peter Henricson Strömmas affärsområdeschef för Sverige.

– När vi tittar och försöker göra lite kalkyler så ser vi att vi inte kommer att klara vår lönsamhet med Cinderellabåtarna. Det är någonting som vi har framfört till landstinget, till skärgårdslandstingsrådet för att försöka påbörja en dialog - men den har totalt uteblivit så här långt. Och då ser vi inget annat råd än att lägga ut båtarna till försäljning.

Cinderella I och II säljs var och en för sig för minst 17 miljoner kronor. Samtidigt varslar Strömma tio anställda besiktningsmän - men det är upp till 80 personer som förlorar sina arbete under säsongen. Men någon ändring gällande beslutet om SL-kortet till sjöss blir det nog inte menar Gustav Hemming.

– Vårt förslag är bra för skärgården och det kommer att finnas gott om affärsmöjligheter för privata rederier. Och det kommer inte heller att vara så att våra resenärer kommer att stå på bryggorna och inte kunna komma till de öar de vill.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".