elcykel
Stockholm går över till elcyklar Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Klargjort: Batterier i alla Stockholms nya lånecyklar

Batterier i alla lånecyklar
1:26 min

Efter frågor om elcykelavtalet klargör JcDecaux vd: Alla de 5 000 cyklarna i Stockholms nya lånecykelsystem kommer att ha inbyggda batterier och kan användas som elcyklar.

Vd Magnus Heljebergs uttalande kommer efter en fråga från Stockholms Trafikkontor om hur det nya systemet ska fungera.

– Alla 5 000 cyklar kommer att ha inbyggda, inbäddade batterier, och de här inbäddade batterierna har då enligt kraven i upphandlingen en räckvidd på minst 20 kilometer, säger Magnus Heljeberg.

Så det kommer att sitta batteri i alla cyklar?

– Ja, alla 5 000 cyklar kommer att ha inbyggda batterier.

Stockholms nya lånecyklar ska placeras ut i vår. Men enligt Stockholms trafikkontor har det funnits oklarheter i hur det ska fungera, och kontoret skickade därför ett antal frågor till JCDecaux i tisdags.

Det gällde bland annat om alla cyklar kan användas som elcyklar, och om hur cyklarnas batterier de ska laddas.

Nu har företaget svarat att alla cyklar kommer att ha batterier, och att cyklarna har inbyggd elektronik som meddelar företaget om laddningen är för låg.

– Så vi får alltså en signal från cykeln som säger att den har lågt batteri, och då skickar vi ut egen personal som byter ut batteriet. Det vill säga att det går från 50 procent till 100 procent direkt vid utbyte.

Så batterierna laddas inte där cykeln står utan ni byter batteri helt enkelt?

– Precis, vi byter batteriet där cykeln står. Alla cyklar kommer att uppfylla kraven i upphandlingen. 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".