Tunnelbanan
1 av 2
Foto: Hasse Holmberg/TT
Aaron Fisher, som bor i Fagersjö
2 av 2
Aaron Fisher, som bor i Fagersjö, menar att fler tunnelbanestationer skulle underlätta för många. Foto: Ulf Bungerfeldt, P4 Stockholm

Handelskammaren vill ha 22 helt nya tunnelbanestationer

Fagersjöbo: Bra med t-bana när inte busstrafiken fungerar
2:11 min

Stockholms handelskammare föreslår en ny plan för utbyggnaden av tunnelbanan. 22 nya stationer och fler tvärförbindelser - utöver de femton som redan beslutats.

I planen föreslås bland annat förlängning till Gustavsberg i Värmdö, Huddinge, Lidingö och Arninge i Täby.

Planen innehåller även möjligheter att bygga drygt 200 000 nya bostäder utöver de 250 000 som redan ligger i kommunernas långsiktiga planer.

Den bakomliggande orsaken till Handelskammarens vision är, menar Daniella Waldfogel som är näringspolitisk expert, att det nuvarande tunnelbanenätet är så dåligt planerat - med linjer som går utifrån och in - men inte på tvären, som i många andra storstäder.

– Det här är en realistisk vision. Vi måste redan nu ta höjd för att ge Stockholmsregionen möjlighet kunna växa tillräckligt bra framöver, säger hon.

22 nya stationer utöver de 15 som redan beslutats, är enligt Daniella Waldfogel fullt realistiskt - som vision betraktat.

Den tidigare moderate partisekreteraren HG Wessberg, som på regeringens uppdrag ledde Sverigeförhandlingen som mynnade ut i de 15 tunnelbanestationer som ska byggas framöver, är rätt skeptisk till Handelskammarens vision.

– Det är ju bra att tänka stort och långsiktigt, säger han till P4 Stockholm.

– Men att peka med hela handen och säga att de kommuner som är emot inte förstår sitt eget bästa är ingen bra variant.

Daniella Waldfogel på Handelskammaren har en mer hårdkokt uppfattning.

– Vi kan väl tycka det är olyckligt att kommunala önskelistor får styra den storregionala planeringen. Kommuner som vill vara långsiktigt attraktiva och hållbara gör nog inte särskilt klokt i att hålla emot den här utvecklingen säger hon.

Aaron Fisher bor i Fagersjö i södra Stockholm, mellan Högdalen och Farsta. Idag är det en väldigt stillsam plats. En pizzeria, ett kebabställe, en obemannad bensinmack och en lågprismarknad.

Men Aaron Fisher tycker just av den anledningen att tunnelbana vore en mycket bra idé.

– När bussarna fungerar är det ju bra, men det gör de inte alltid. En tunnelbana skulle underlätta för många att kunna komma till jobbet. Sen tror jag det skulle kunna medföra fler butiker här, idag finns ju ingenting, säger Aaron Fisher till P4 Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".