Irene Svenonius (M) finanslandstingsråd.
Irene Svenonius (M) finanslandstingsråd. Foto: Johanna Sjöqvist Harland/Sveriges radio.

Landstingets kostnader för hyrpersonal ökar

Finanslandstingsrådet: Vi har för lite sjuksköterskor
1:23 min

På torsdagen presenteras landstingets delårsbudget. Stockholms läns landstings kostnader för hyrpersonal ökar och överstiger beräkningarna – samtidigt visar budgeten ett överskott.

Under torsdagen presenteras landstingets delårsbokslut.

– En av utmaningarna ligger i att ha tillräckligt mycket personal. Det syns också i bokslutet att vi har ökade kostnader för bemanning. Det är höjda löner, det är fler anställda, det är ökad inhyrning av sjuksköterskor, säger Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd i landstinget.

Just hyrpersonal är ett bryderi, tycker hon.

– Det är en brist på sjuksköterskor. Vi behöver få fler utbildade sjuksköterskor. Det andra skälet är att vi måste bli en mycket mer attraktiv arbetsgivare, sjuksköterskorna ska vilja arbeta hos oss, de ska vilja stanna hos oss. Vi måste arbeta med individuell lönesättning och förbättrad arbetsmiljö och inflytande för att sjuksköterskorna ska vilja jobba i våra verksamheter.

Överskottet i budgeten på drygt 2,7 miljarder kronor ska användas till en utbyggnad av sjukvården och kollektivtrafiken

– Det här länet växer så kraftigt. 40 000 nya invånare per år. Det kräver ny kollektivtrafik och ytterligare sjukvård, säger Irene Svenonius.

I delårsbokslutet konstateras att vårdgarantin, att få träffa en specialistläkare inom 90 dagar, uppfylls i 92 procent. Att nästan var tionde alltså trots allt får vänta längre än vårdgarantin beror också på personalbristen, enligt Irene Svenonius.

– Att vi har lite för lite sjuksköterskor för att klara den där sista delen för att få hundra procent tillgänglighet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".