Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
#tacykeln

Pendeltågsresenärer vill kunna ta med cykeln även i högtrafik

Publicerat tisdag 17 oktober 2017 kl 04.44
SL: För dyrt med särskilda cykelvagnar
(1:56 min)
Pendeltåg
1 av 2
Pendeltåg. Arkivbild. Foto: Vilhelm Stokstad / TT
Kenneth Brynolfsson skulle vilja ha en särskild vagn för cyklar på pendeltågen
2 av 2
Kenneth Brynolfsson skulle vilja ha en särskild vagn för cyklar på pendeltågen Foto: Ulf Bungerfeldt, P4 Stockholm

Det borde gå att ta med sig cykeln på pendeltåget även i rusningstrafik. Det tycker Upplands Väsby-bon Kenneth Brynolfsson som tvingas ta bilen till jobbet i brist på alternativ.

I P4 Stockholms rapportering #tacykeln om cykling och cykelpendling har flera i länet hört av sig och sagt att de skulle pendla oftare eller börja pendla om det var lättare att ta med sig cykeln på pendeltågen.

Kenneth Brynolfsson jobbar i Bromma men tvingas ta bilen i brist på bättre alternativ.

– Att kunna ta med cykeln på tåget till jobbet vore perfekt, men det är inte möjligt som det ser ut i dag, säger han.

Han menar att det skulle vara möjligt att reservera en särskild vagn i mitten av tåget eftersom många resenärer väljer att sitta långt fram eller långt bak.

– Det betyder att det vanligen är ganska glest i mitten av tåget. Då skulle det vara möjligt att reservera vagnen där för resenärer med cykel, alltså prioritera för cyklar. Den som inte har cykel med sig skulle naturligtvis kunna gå ombord och sitta ner, men vara medveten om att man kan få trängas med cyklar, säger Kenneth Brynolfsson.

I dag går det att ta med cykeln på pendeln till de flesta stationer – men inte i rusningstrafik. Det gör jobbpendling omöjligt för den som inte jobbar på udda tider.

En separat cykelvagn i mitten av tåget skulle göra väldigt stor skillnad, säger Kenneth Brynolfsson som sett flera exempel på det utomlands.

– Om det dessutom kombinerades med ganska små tekniska förbättringar på stationerna tror jag att många gärna skulle cykla till jobbet. Det kan till exempel vara trappor där det går att dra en cykel, och svängdörrar och automatspärrar som kan öppnas några sekunder extra för cyklister.

Men på SL anser man att cykel ombord på pendeltåg i rusningstrafik inte är någon jättebra idé.

– Framför allt på grund av de stora kostnader det drar med sig, säger Claes Keisu, presstalesperson på trafikförvaltningen, SL.

Keisu pekar på det stora antalet pendeltåg som skulle behöva göras om.

– Vi har i dagsläget 129 tågfordon i drift. Det här förslaget skulle innebära att alla måste byggas om, och det skulle kosta jättemycket. Dessutom är det så att det allra största flertalet resenärer åker tåg utan cykel. Det skulle innebära att det blev bättre för cyklister men en försämring för andra passagerare, säger Claes Keisu.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".