Citybanan.
Citybanan stod stilla i går från tre på eftermiddag till midnatt. Foto: Anders Hildemar Ohlsson/Sveriges Radio

Gåta varför felaktiga signaler stoppade Citybanan

Trafikverkets presschef: Tog tid innan vi hade klart för oss var felet fanns
1:19 min

I tisdags stoppades plötsligt all trafik på Citybanan under flera timmar. På Trafikverket vet man nu var de felaktiga signalerna uppstod – men inte varför det hände.

Citybanan, som invigdes i juli, avstannade helt och hållet under tisdagen mellan tre på eftermiddagen och midnatt. Trafikverkets presschef Bengt Olsson säger att man undanröjt de signaler som kom felaktigt och som gjorde att det signalerade stopp i Citybanan.

– Man påminns om att all elektronisk och digitaliserad drift är känslig speciellt om den som här är utsatt för oväder, kyla eller värme. Även när den är sprillans ny som i det här fallet, säger Bengt Olsson.

Stoppet varade i ett halvt dygn – ändå fick vi igång den snabbare än befarat, säger Bengt Olsson.

– Det är alltid svårt när du får en signal tillbaks, att det är någonting som vi bör kolla upp, men den talar inte exakt om vad det är som är fel eller var någonstans felet finns. Det tog tid innan vi hade klart för oss var felet exakt fanns.

Nu vet man det och under tiden man analyserar varför det hänt är säkerhetsnivån lika hög som den alltid bör och ska vara, intygar Bengt Olsson.

Däremot finns det inga garantier för att gårdagens scenario inte ska upprepas, säger han.

– Det kan alltid hända saker och ting för att det är en spåranläggning med el – och digitala drifter ute i luften – med fukt, snö, kyla eller värme. Det gäller att ha span på det som kan hända och åtgärda så fort som möjligt. Och det tycker jag att vi har väldigt bra koll på.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".