Karin Lemberg
1 av 4
Karin Lemberg i Reumatikerdistriktets färdtjänstkommitté. Foto: Per Stahre/Sveriges Radio
Claes Keisu
2 av 4
Claes Keisu, presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting. Foto: Per Stahre/Sveriges Radio
Karin Lemberg och Ingvor Thorén
3 av 4
Karin Lemberg och Ingvor Thorén från Reumatikerförbundets Stockholmsdistrikt. Foto: Per Stahre/Sveriges Radio
Hiss i Odenplans pendeltågsstation
4 av 4
Hiss i Odenplans pendeltågsstation. Foto: Per Stahre/Sveriges Radio

Rörelsehindrade kritiserar nya pendeltågsstationen Odenplan

Karin Lemberg: Jag tycker att det är anskrämligt!
2:02 min

Den nya pendeltågsstationen Odenplan har för dålig tillgänglighet för rörelsehindrade. Det anser reumatikerdistriktets färdtjänstkommitté, som bland annat har kritik mot stationens hissar.

Kritiken mot den nya pendeltågsstationen gäller bland annat att hissarna är för små, att skyltningen är dålig och att det är svårt att komma ombord på tågen eftersom det är ett stort mellanrum mellan perrong och tåg.

– Det är små hissar, det är svårt att ta sig ner dit man ska. Det är många hinder på vägen och det tar väldigt lång tid, säger Karin Lemberg i färdtjänstkommittén.

De var en grupp om tre personer som "besiktigade" nya Odenplan. På frågan om hur fort det gick att komma ner till perrongen utbrister dem:

– Ja, herre gud! Vi var tre stycken. En elrullstol, en stor hög rullator och en på kryckor och det tog väl en halvtimme innan vi kom ner. Ja, minst en halvtimme innan vi var nere på perrongen i alla fall, säger Ingvor Thorén i färdtjänstkommittén.

Vad tänker ni om det? Det här är ju alldeles nybyggt.

– Jag tycker att det här är anskrämligt. Att de inte har tänkt på det eller om de har varit ute över huvud taget och testat, det vet jag inte, säger Karin Lemberg.

Claes Keisu är presskommunikatör på landstingets trafikförvaltning. Han bekräftar att det finns flera saker att se över.

– Nu vet vi att det finns ett antal saker här som vi tillsammans med tillgänglighetsorganisationerna har identifierat som vi behöver förbättra. Skyltningen är en sak, taktila stråk för de som har synnedsättning är andra saker som vi måste förbättra, säger Keisu.

Reumatikerna har synpunkter på hissarna, att de är för små. Kommer man en grupp på kanske tre personer med elrullstol så får man åka en i taget.

– Vi kommer att arbeta för att åtgärda de saker som vi kan påverka. Hissar och plattformar är installationer i byggnaden och de är väldigt svåra att förändra nu när stationen är tagen i bruk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".