Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

(S) vill se hårdare regler mot diskriminerande reklam

Publicerat söndag 26 november 2017 kl 09.30
Susanne Lund: Måste vara ett fredat område
(1:35 min)
Könsdiskriminerande reklam i tunnelbanan.
Arkivbild. Reklam i tunnelbanan. Foto: Björn Larsson Ask / SvD / TT

Socialdemokraterna i landstinget vill se krafttag mot könsdiskriminerande reklam i kollektivtrafiken och föreslår en ny policy.

– Vi anser att kollektivtrafikrummet måste vara ett fredat område. Politiken har ett ansvar för resenärsmiljön, därför tycker vi att det är väldigt viktigt att man tar det ansvaret, säger Susanne Lund (S), tf gruppledare för trafikfrågor i landstingsfullmäktige. 

Socialdemokraterna i landstinget vill se en policy mot könsdiskriminerande reklam i Stockholms kollektivtrafik. Det kan till exempel handla om annonser som framställer män och kvinnor på ett stereotypt sätt, eller om reklam med omotiverad nakenhet.

Om policyn blir verklighet skulle det innebära att reklam granskas ur ett könsdiskriminerande perspektiv, innan den får sättas upp i tunnelbanan, på pendeltåg och på bussar. 

Det finns undersökningar som visar att man upplever att man möter könsdiskriminerande reklam i vardagen, även i SL-trafiken.

Tabarak Taleb från Jakobsberg störs inte av könsdiskriminerande reklam i kollektivtrafiken.

– Oftast har jag bråttom och jag ser inte så mycket, men om det händer så är det okej för mig, säger hon. 

– Jag kommer inte på någon konkret reklam som jag har uppfattat som könsdiskriminerande. Om det är på det sättet att jag inte har varit tillräckligt observant och att det förekommer en massa sådan reklam så är det självklart ett bra förslag, säger Carina Alfredsson från Sollentuna.

I dag kan resenärer vända sig till Reklamombudsmannen om de uppfattar reklam som diskriminerande.

Vad skulle bli skillnad om ert förslag blev verklighet?

– Reklamombudsmannen granskar ju först i efterhand när reklamen redan är exponerad. Vi vill ju förhindra att den här typen av reklam sätts upp från första början, säger Susanne Lund. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".