Flygplan tankas med biobränsle.
Flygplan tankas med biobränsle. Foto: Christine Olsson/TT

Så vill Swedavia minska klimatpåverkan

Lena Wennberg: Biobränslet skulle bli mer attraktivt
1:23 min

Trots att flyget bidrar till den globala uppvärmningen flyger allt fler till och från Stockholm. Swedavia efterlyser produktion av biobränsle i Sverige, för att minska flygets klimatpåverkan.

Statliga bolaget Swedavias miljöchef Lena Wennberg säger att efterfrågan på biobränsle behöver öka, så att man kan få igång en storskalig produktion här i Sverige.

Om fler handlade och om produktionen fanns i Sverige skulle priset för det bränslet gå ner, och det skulle bli attraktiv att börja använda på ett helt annat sätt.

Varför finns ingen produktion av biobränsle i Sverige idag?

– Därför att inte någon har efterfrågat det, säger Lena Wennberg. 

Mellan januari och oktober reste 22,7 miljoner passagerare till eller från Arlanda. Det var nio procent fler än samma period förra året och den största ökningen stod utrikesflyget för. På Bromma, som till största del har inrikesflyg, ökade trafiken med en procent.

Swedavia tycker inte att det är ett problem att flygtrafiken ökar, men bolaget måste vara med och bidra till ett mer hållbart flyg, enligt Lena Wennberg. Till exempel köper man in biobränsle som motsvarar förbrukningen av medarbetarnas alla tjänsteresor med flyg.

Om alla flygresor gjordes med biobränsle skulle klimatpåverkan minska. Idag produceras allt flygbiobränsle i USA och Swedavia efterlyser nu en produktion i Sverige.

– Vi lyckligt lottade som har väldigt mycket skog. Om vi skulle använda restprodukter från skogen för att tillverka biobränsle, skulle vi både skapa arbetstillfällen och vi skulle använda en resurs som idag inte används, säger Lena Wennberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".