Andreas Ali Jonasson.
"Jag fick inte lära mig finska som barn, jag vill att min son ska göra det", säger Andreas Ali Jonasson. Foto: Mariela Quintana Melin/Sveriges Radio.

Föräldrar protesterar mot indraget modersmål i förskolan

Förälder: "Man klumpar ihop alla modersmål"
1:58 min

Botkyrka har modersmålsundervisning för barn i förskolan med speciella modersmålstränare. Mer än vad lagen kräver. Men när det ska sparas tas de bort. Nu demonstrerar föräldrarna.

Tunabon Andreas Ali Jonasson är pappa till en 1,5-årig pojke och en av de som engagerat sig mot att Botkyrkas politiker bestämt att dra ner på modersmålsundervisningen i förskolorna.

– Vi fick reda på det genom att modersmålspedagogerna blev varslade, att de inte kommer jobba efter årsskiftet på samma sätt, säger Andreas Ali Jonasson. 

Under 2018 ska utbildningsnämnden i Botkyrka spara drygt 48 miljoner kronor.

Genom att ta bort modersmålsstödet i förskolan räknar man med att spara ungefär tre miljoner.

I stället för att modersmålsstödjare kommer till förskolorna någon gång i veckan och träffar barnen, som det fungerar i dag, ska modersmålsstödet skötas av de vanliga pedagogerna, tänker den rödgröna politiska majoriteten.

Beslutet gäller alla språk, även de nationella minoritetsspråken finska,  jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska.

Det strider mot lagen, menar Andreas Ali Jonasson, som själv är sverigefinne.

– Man klumpar ihop alla modersmål i en grupp. Men alla modersmål har inte samma status. I det här beslutet har man inte tagit hänsyn till minoritetslagstiftningen över huvud taget, säger Andreas Ali Jonasson.

Särskilt problematiskt tycker han att det är eftersom Botkyrka är ett finskt förvaltningsområde, där finskan ska vara extra skyddad. För det får kommunen 1,3 miljoner kronor av staten varje år.

Nu samlar föräldrarna namn mot beslutet och på onsdag ska de demonstrera.

Men förskolorna måste ju spara. Är det då inte bättre att skippa det här än att barngrupperna blir större?

– De tidigare erfarenheterna vi har är när man har avskaffat modersmålspedagogerna i andra kommuner så blev det inte så att man integrerade modersmålsstödet i verksamheten på ett rimligt sätt, säger Andreas Ali Jonasson och fortsätter:

– Det man gjorde var att den svensktalande ordinarie personalen fick lära sig några ord på finska, eller på de ord som barnen talar. Och på det sättet så menar man då att man kan utveckla barnens modersmål, vilket är rent strunt.

Emanuel Ksiazkiewicz (S) är utbildningsnämndens ordförande i Botkyrka. Han påpekar att beslutet grundar sig i att både förskolorna, grundskolorna och gymnasieskolorna måste spara pengar. 

– Vi har gått igenom vår verksamhet och ser att i förskolan finns det inga lagkrav om att bedriva just modersmålsträning med separata modersmålstränare, säger Emanuel Ksiazkiewicz (S) och fortsätter:

– Däremot finns det jättetydliga krav att alla barn ska ha rätt att till att få möjlighet att använda sina språk i den vardagliga verksamheten. Där bedömer vi att vi bättre kan uppnå det genom att faktiskt förändra våra arbetssätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".