bussar Slussen
1 av 2
Busschaufförer larmar om brister i stöldsäkerheten. Foto: CC0
Bengt Ohlin, säkerhetschef Arriva
2 av 2
Bengt Ohlin, säkerhetschef Arriva Foto: Ulf Bungerfeldt/Sveriges Radio

Chaufförer larmar: Lätt att stjäla SL-buss

1:37 min

Efter terrordådet på Drottninggatan skulle det bli svårare att stjäla tunga fordon. Men nu larmar busschaufförer att Stockholms SL-bussar lätt kan stjälas – med en enkel plastnyckel.

Efter terrordådet på Drottninggatan i april var det meningen att det skulle bli svårare att stjäla ett tungt fordon.

Men så är det absolut inte i verkligheten. Det säger busschaufförerna Peter och Lena, som egentligen heter nåt annat. 

Med nuvarande system kan SL-bussar stå olåsta och uppställda på stan – ibland för att kollegor är sena och chaufförerna måste gå på sin lagstadgade rast.

Det behövs bara en enkel plastnyckel för att ta sig in i bussen.

– Jag har tänkt på det här mycket. Det är fullt möjligt att stjäla en buss. Man behöver inte visa nåt leg, det är bara att sätt sig i bussen och åka, säger Peter.

Busschaufförerna Peter och Lena är mycket bekymrade över hur lätt det fortfarande är – åtta månader efter terrordådet – att stjäla en SL-buss.

– En person med onda avsikter skulle lätt kunna åstadkomma stor skada, säger Peter.

Peter tillägger att det praktiska gått före säkerheten så länge han jobbat som chaufför, av praktiska och bekväma skäl.

– Men det är en stor risk SL tar när de fortsätter låta det vara så här enkelt att ta sig in i en buss och köra iväg den.

Bengt Ohlin, säkerhetschef hos bussentreprenören Arriva, bekräftar vad Peter och Lena säger. Även om bussen har parkerats helt enligt gällande rutiner behövs det bara en enkel standardplastnyckel för att ta sig in och starta bussen.

– Stöldsäkerhet har inte varit i fokus de senaste åren, säger han.

Enligt Bengt Ohlin bygger idén på systemet att det ska vara enkelt att hantera och planera trafiken.

– Det är massor med chaufförer, det är ett stort omlopp och det ska vara enkelt att byta förare.

– Du måste kunna lämna en buss för att gå på rast och på toaletten. Man kan inte ha övervakning på bussarna överallt hela tiden, det går inte, säger Arrivas säkerhetschef Bengt Ohlin.

Den här nyheten kom till efter tips till Sveriges Radios tipsfunktion "Radioleaks" där du anonymt och krypterat kan lämna uppgifter och information om sådant du tycker att vi ska granska. Du hittar tjänsten Radioleaks här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista