SL-buss (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio
1 av 2
SL-buss (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio
Bengt Ohlin, säkerhetschef Arriva
2 av 2
Bengt Ohlin, säkerhetschef Arriva Foto: Ulf Bungerfeldt/Sveriges Radio

Chaufförer som larmar om säkerhetsbrister riskerar få sparken

"Den som larmar ses lätt som illojal"
1:44 min

Busschaufförerna som larmat om bristande stöldsäkerhet vid SL-bussar har återkommande varnat bussbolagen – men utan gehör. Och chaufförer som försöker larma kan bli av med jobbet, uppger flera chaufförer.

P4 Stockholm kunde på onsdagen berätta att det bara krävs några få handgrepp för att stjäla och köra iväg med en av Stockholms SL-bussar.

Busschaufförer säger till P4 Stockholm att de har varnat för säkerhetsbristerna – utan gehör.

– Vi har lyft säkerhetsfrågor tidigare med bussbolagen, men de har inte tagit det på allvar och de har inte tagit sitt ansvar, säger Lena, som egentligen heter något annat och som räds repressalier om hon eller några andra skulle gå ut och kritisera systemet nu.

Lena och Peter menar att de riskerar att förlora jobbet om de berättar.

– Den som går ut offentligt och berättar om det betraktas som illojal. Skulle vi påpeka eller föreslå nånting som skulle kosta pengar, även om det är en bra sak så kostar det ändå pengar, då är vi illojala, säger Peter.

Och då riskerar ni att få sparken?

– Absolut! Vi som inte är fast anställda har ingen anställningstrygghet alls, och vid nästa upphandling ska man ju återanställas. Då kan det hända att man inte blir det, säger han.

Trots att det alltså handlar om en mycket viktig säkerhetsfråga är det av rädsla för att mista jobbet som Peter och Lena väljer att berätta anonymt om hur lätt det är för någon med onda avsikter att stjäla en SL-buss och köra iväg.

Tre bussbolag kör kollektivtrafik i Stockholm på uppdrag av SL: Keolis, Arriva och Nobina.

Företagen Keolis och Nobina vill inte kommentera stöldsäkerheten för bussar utan hänvisar till beställaren SL.

Men Bengt Ohlin, säkerhetschef hos bussentreprenören Arriva, säger sig inte alls känna igen den bild som Peter och Lena ger.

– Vi pratar om de här sakerna och vi utbildar våra chefer och arbetsledare så att de aldrig ska straffa den som rapporterar om brister eller felaktigheter, även om man själv skulle vara orsaken, säger Bengt Ohlin.

Så den bussförare som berättar att det är alltför lätt att stjäla en buss riskerar inte att bli av med jobbet?

Absolut inte, tvärtom. Om någon förare skulle känna oro för någonting så är det vår skyldighet att lyssna på det, och prata om det

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".