Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Geofencing ska förhindra att tunga fordon stjäls

Publicerat torsdag 21 december 2017 kl 16.35
Trafikverket: Så fungerar geofencing
(1:45 min)
Buss
Foto: Louise Lundmark/Sveriges radio.

 Geofencing, det vill säga elektroniskt styrda fordon, ska förhindra att tyngre fordon blir stulna. Redan i dag rullar bussar med denna teknik i Stockholm.

Efter terrordådet på Drottninggatan i april beslutade regeringen att utreda möjligheterna att på teknisk väg förhindra att någon stjäl och använder ett tungt fordon i terrorsyfte.

En av de saker som studeras närmare är så kallad geofencing, som möjliggör att man på elektronisk väg styr tunga fordon så att de inte kan köra okontrollerat i till exempel trånga stadskärnor eller på särskilda gator.

Enligt Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, ansvarar för utredningen.

Redan i dag finns bussar i både Stockholm och Göteborg som kör eldrivet, där en geografisk slinga har lagts in. Där har man också lagt in en maxhastighet.

– Så principiellt finns tekniken redan i dag. I framtiden kan man göra så med alla busslinjer, säger Maria Krafft.

Hon menar dock att det krävs mer än begränsade maxhastigheter för att terrordåd och stölder av fordon inte ska inträffa.

–  Men man ska veta att har man onda avsikter kan du ta dig förbi det och då är det viktigt att alla lastbilar och bussar har samma system som moderna bilar – att de bromsar aktivt när en cyklist eller fotgängare kliver framför.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".