Pa Modou Panetoz
Foto: Privat/TT

Panetoz-stjärnan: Vill synas och höras på vår bekostnad

"Det känns som ett pr-trick"
2:29 min

Stark kritik riktas mot klädkedjan H&M efter att de publicerat en bild på en svart pojke iförd en huvtröja med texten ”The coolest monkey in the jungle”. – Det kan inte vara ett misstäger, säger Panetoz-stjärnan Pa Modou.

Bredvid pojken står ett vitt barn som bär samma tröja, men med texten "Survival expert".

Kritiken på Twitter har varit massiv. Samtidigt har flera kända artister uttryckt sitt avsky mot företaget, bland dem P Diddy och The Weeknd.

Även Pa Modou från den svenska gruppen Panetoz har reagerat.

– Det handlar om avhumanisering. Att man återigen sätter svarta människor i en plattform där vi ska efterlikna apor. Det känns inte rätt i jämförelsen med den vita pojken, säger han.

Han är övertygad om att företaget publicerat bilden som ett pr-trick. 
– På gott och ont ska företaget synas och höras och det blir på vår bekostnad.

H&M har bett om ursäkt och uppgett att de ska se över sin policy för att något liknande inte ska inträffa igen. De har också tagit bort bilden från hemsidan och den svenska webbshoppen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".