SL-buss (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio
1 av 2
SL-buss (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio
Erika Ullberg (S) och Kristoffer Tamsons (M). Fotomontage: Helen Ling /Sveriges Radio.
2 av 2
Erika Ullberg (S) och Kristoffer Tamsons (M). Fotomontage: Helen Ling /Sveriges Radio.

(S): SL-bussar ska bli svårare att stjäla

1:27 min

Nio månader efter terrordådet på Drottningatan är det fortfarande alltför lätt att stjäla tunga fordon, anser socialdemokraterna i landstinget. Nu kräver de åtgärder för att förbättra stöldskyddet på samtliga SL-bussar i länet.

Erika Ullberg, som är socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd, anser att den borgerliga landstingsledningen hittills tagit alltför lätt på frågan.

– Det duger inte att bara vänta på införandet av en ny nationell standard, för bussar, säger Ullberg till P4 Stockholm.

– SL är ju i praktiken ansvarigt för den största busstrafiken i landet. Därför borde man ju kunna gå före och vidta egna åtgärder för att säkerställa att i alla fall de bussar som rullar i Stockholms län är så stöldsäkra det går, och inte kan användas som vapen, säger hon.

Problemet med hur lätt det är att stjäla och köra iväg med ett tungt fordon har aktualiserats inför den kommande terrorättegången i Stockholm.

På Drottninggatan var det ju en lastbil som användes, men många bussförare vittnar om att en SL-buss lätt skulle kunna stjälas och användas på samma sätt.

P4 Stockholms reporter lyckades också med bara några handgrepp öppna en buss, få upp alkolåset och starta motorn på mindre än två minuter.

Trafiklandstingsrådet, moderaten Kristoffer Tamsons sa i en intervju i P4 Stockholm för drygt en månad sen att det är en komplicerad fråga att lösa. Framförallt beroende på att busstrafiken i Stockholm opererar genom långa upphandlingskontrakt som är både svåra och dyra att bryta - och att det därför är bättre att invänta det förbättringsarbete som, enligt honom, pågår inom bussbranschen.

Det håller inte socialdemokraten Erika Ullberg med om, utan kräver nu snabba åtgärder.

– Landstingsledningen har varit alldeles för passiv, för även om all trafik är upphandlad är det ju ändå möjligt för den som upphandlar trafiken att ställa krav. Därför vill vi i vår skrivelse till trafiknämnden att landstingsmoderaterna hanterar den här frågan så skyndsamt som det bara är möjligt, säger oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista