Horsstensleden skull möjligtgjort att upp till 330 meter stora fartyg kortar sin resa på väg mot Stockholm. Idag används stora båtar av Furusundsleden.
Horsstensleden skull möjligtgjort att upp till 330 meter stora fartyg kortar sin resa på väg mot Stockholm. Idag används stora båtar av Furusundsleden. Foto: Hasse Holmberg/TT

Horsstensområdet kan bli ett naturreservat

1:40 min

Värmdö vill gärna göra ett naturreservat i Horsstensområdet – och det så snabbt som möjligt. Allt för att stoppa planerna på en tung sjötrafikled över fjärden.

I torsdags har kommunen fattat beslut om att gå vidare i sina planer på att bilda ett naturreservat och det kan bli verklighet redan om två år, säger Deshira Flankör (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Det hoppas vi kommer att stoppa de här planerna på en Horstensled.

Förslaget till ny sjöled i Horsstensområdet i Stockholms skärgård är tänkt att gå över Horsstensfjärden och ge en kortare färd mot Stockholm för stora kryssningsfartyg samt avlasta Furusundsleden. Men för det behöver man bland annat spränga bort nästan två miljoner ton berg, kobbar och skär och det är framför allt inverkan på miljön som väckt protester.

– Det är viktig undervattensmiljö som vi vill bevara. Det är både utifrån kultur, miljö och inte minst Östersjöperspektiv som vi måste tänka på de maritima värdena som finns. Vi anser att i och med de nya planerna på eventuellt nya farleder hotas denna undervattensmiljö.

Regeringskansliet har fått många negativa remissvar och kritiska synpunkter från allmänheten - efter att Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet offentliggjorts.

I det ingår inte några konkreta åtgärder i Horsstensleden - däremot nämns det att leden skulle kunna bli verklighet om regeringen utökar budgeten. Projektkostnaden är beräknad till 500 miljoner kronor.

Regeringens beslut väntas under våren och Johan Hernmarck från initiativgruppen Hela Skärgården hoppas att miljöargumenten väger tyngre än den kortsiktiga ekonomiska vinningen.

– Jag tycker att det är näringsmässigt och ekonomiskt helt fel tänkt. Jag tycker att man ska se till att turister kommer till Stockholm och sedan slussa ut dem i Skärgården. Så att vi får en levande Skärgård, ett blomstrande näringsliv och folk som kan bo och sköta servicen - människor som kan ta hand om Skärgården. 

– Misslyckas vi med Horsstensledsfrågan så blir det väldigt svårt att göra det till ett världsarv och jag har svårt att förstå en politiker som går emot det, säger han. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista