Del av den rostiga växellådan som upptäckts under SL:s inspektion.
1 av 4
Del av den rostiga växellådan som upptäckts under SL:s inspektion, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef SL. Foto: Lasse Persson/Elin Gårdestig
Del av den rostiga växellådan som upptäckts under SL:s inspektion.
2 av 4
Del av den rostiga växellådan som upptäckts under SL:s inspektion. Foto: Lasse Persson/Sveriges Radio
Rulltrappan vid T-centralen renoveras. Foto: Mårten Randberg/Sveriges Radio.
3 av 4
Rulltrappan vid T-centralen renoveras. Foto: Mårten Randberg/Sveriges Radio.
Caroline Ottosson. Foto: Elin Gårdestig
4 av 4
Caroline Ottosson. Foto: Elin Gårdestig

SL om stängningen: "Rulltrapporna utgör säkerhetsrisk"

1:45 min

Orsaken till att SL väljer att stänga Stockholm City och Odenplan är en upptäckt av omfattande slitage på ett flertal stationers rulltrappor.

SL valde under fredagsmorgonen att stänga pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan – ett beslut som påverkar många pendlande resenärer. 

Orsaken är en upptäckt av slitage och rost inuti flera rulltrappor. Rosten utgör en risk för rulltrapporna som kan sluta fungera.

Tidigare under veckan skenade en rulltrappa vilket ledde till att flera personer skadades. Efter händelsen beslöt SL att öppna upp delar av rulltrappan som inte ska behöva undersökas, det var då de gjorde upptäckten. 

– Vi blev otroligt förvånade när vi öppnade växellådan. Den ska hålla hela rulltrappans livslängd men vi upptäckte rost och ett omfattande slitage, vilket bör vara orsaken till att rulltrappan havererat, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef SL vid en pressträff. 

SL kommer nu att undersöka samtliga 71 rulltrappor i Citybanan. Det går i nuläget inte att säga när arbetet kommer vara färdigt. 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".