Ett flygplan på väg till Bromma flygplats flyger lågt över bostadshusen i Traneberg. Foto: Gunnar Lundmark /Scanpix.
1 av 2
Flygplanen till Bromma flyger lågt över bostadshusen i Traneberg. Foto: Gunnar Lundmark /Scanpix
David Karlsson, kommunikationsstrateg på Swedavia
2 av 2
David Karlsson, kommunikationsstrateg på Swedavia Foto: Ulf Bungerfeldt/SR

Stopp för glasbarriär mot flygbuller på Bromma

2:05 min

I flera år har det funnits planer på en genomskinlig bullerbarriär i glas vid Bromma flygplats. Men nu skrotas planerna – enligt Swedavia är en hög glasvägg inte realistisk.

För drygt fyra år sedan utlyste Swedavia, som driver flygplatsen, en arkitekttävling om hur det planerade bullerskyddet på Bromma flygplats skulle utformas.

Ett franskt designförslag vann tävlingen och förstapriset var 100 000 kronor.

Tanken bakom det vinnande förslaget var att avskärma villorna vid Bromma kyrka från flygbuller genom en hög genomskinlig glasvägg. Men efter att ha utrett frågan i flera år har Swedavia kommit fram till att att en sådan lösning inte är realistisk.

Väggen skulle behöva vara så hög att flygsäkerheten påverkas.

Nu lägger Swedavia i stället fokus på åtgärder som ska minska tiden flygplanen rullar på marken med motorerna igång.

– Dessutom ska vi försöka se över bullernivåerna på Brommas övriga maskinpark, till exempel snöröjningsmaskiner, säger David Karlsson, kommunikationsstrateg och ansvarig för grannrelationer på Swedavia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista