Trafikverket: Solkurvor orsakas av värme - och av dåligt underhåll

1:12 min

Förra året drabbades det svenska järnvägsnätet av rekordmånga solkurvor, att rälsen krökte sig och tågtrafiken stoppades.
Flera platser i Stockholm drabbades.

Nu visar en färsk analys att - utöver värmen - kan dåliga reparationer vara en viktig orsak.

Det var framförallt under den rekordvarma sommaren 2018 som järnvägen i Sverige drabbades av av ovanligt många solkurvor. Sammanlagt inträffade det 266 gånger - en extremt hög siffra.

Men enligt Trafikverkets analys var inte värmen ensam orsak till problemen. 
Antalet solkurve-incidenter ökar hela tiden, och de uppstår dessutom ofta där det redan hänt tidigare, ibland år efter år.
Det finns platser i Stockholmsområdet som ofta drabbats av solkurvor, till exempel spåren vid Hagalund  i Solna och i Södertälje hamn.

Enligt Trafikverket är det ett tydligt tecken på att rälsen och underlaget inte reparerats på rätt sätt.
Slarvigt utförda reparationer medför ökad risk för att det ska bli en solkurva - och därmed ökar också risken för tåg urspårning.

Solkurvor uppstår nämligen inte på spår som byggs och underhålls enligt gällande regler - och  nu ska Trafikverket ta fram en åtgärdplan för att se till att räls-reparationerna blir bättre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista