Hemtjänst i Årsta polisanmäls för allvarliga brister

1:50 min

Besök som inte ägt rum, varit för korta eller helt enkelt slagits ihop.
Det tillsammans med flera allvarliga brister fick Stockholms stad att häva avtalet med ett hemtjänstföretag i Årsta med omedelbar verkan.

Det var i måndags förra veckan som 40 kunder fick veta att de omgående måste välja ny hemtjänst.

– Man har systematiskt gjort felregistreringar och debiterat oss felaktiga belopp. Personalen saknar adekvat utbildning och följer inte arbetstidslagens regler, säger Catarina Söderberg, enhetschef för äldreomsorgen på Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.

Hemtjänstföretagets vd säger till P4 Stockholm att tidsregistrering ibland har avvikit från beställningen eftersom man varit flexibel utifrån kundernas dagsbehov.

– Här vet vi att det har skett tidsrapporteringar där man inte varit hos kunden överhuvudtaget.

Stadsdelsförvaltningen har för avsikt att kräva skadestånd samt polisanmäla företaget för bedrägeri.