Trängselskatten kan leda till stora extrakostnader för hyrbilskunder

Det kan komma att bli dyrare att hyra bil efter att trängselskatteförsöket inleds i januari. Hyrbilar är inte undantagna från trängselskatten och för kunderna kan det komma att betyda extra kostnader på upp mot hundra kronor per dag.

Om biluthyrarna vill ta betalt direkt av kunden måste de nämligen betala skatt på den trängselskatt som kunden orsakat.

- Om vi säger att han ska betala den faktiska kostnaden för det han har orsakat. Vi säger att han har sextio kronor, då ska man först lägga på 28 procent i skatt, som är hyrbilsföretagets bolagsskatt ungefär. Efter det så ska man lägga på moms. Det kommer att hamna då strax under 100 kronor, fastän om han betalat det själv direkt i 7-Eleven eller Pressbyrån skulle det ha kostat honom 60, säger Roger Ekdahl, vd på Biluthyrningsbranschens riksförbund till Radio Stockholm.

Det är bilägaren som ska betala trängselskatten och det betyder att biluthyrarna är betalningsskyldiga. Hur de enskilda firmorna sen väljer att lösa den extra kostnad som trängselskatteförsöket innebär är upp till dem.

Roger Ekdahl tror att uthyrarna kommer att välja lite olika sätt - vissa kanske höjer avgiften något för alla kunder, medan andra väljer att debitera kunder direkt för trängselskatten, trots den extra kostnad det medför.

Men ett problem är att Vägverket bara kommer att leverera uppgifter om de bilar som passerat betalstationer en gång per dygn, säger han.

- Vi kan ha en kund som flyger in till Arlanda idag på morgonen och så lämnar han tillbaka bilen klockan sex ikväll, och så kanske han är från Kina eller  vad som helst. Det är inte lätt att slå på den här avgiften dagen efter på hans kreditkort, som att förklara för den här kunden vad det här är över huvud taget.

Ibland är bilarna också uthyrda till mer än en person per dag och då blir det svårt att reda ut vem av dem som kört förbi en betalstation, enligt Roger Ekdahl. Han tror att hur uthyrarna än bär sig så kommer det att bli svårt för dem att få in hela kostnaden.

Förbundets ståndpunkt är att hyrbilar borde vara befriade från skatt, precis som taxi, enligt Roger Ekdahl.

– Hyrde man bil och åkte till Stockholm så ska man se det som att det är ett miljövänligt sätt att åka bil, för då åker man bara bil när man behöver det, säger han till Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".