Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Brist på tunnelbanevagnar när trängselskatteförsöket inleds

De 140 tunnelbanevagnar som tagits ur trafik på grund av tekniska problem kommer inte att vara klara att tas i drift igen innan trängselskatteförsöket inleds. Det beskedet ger nu SL.

SL hoppas avhjälpa bristen med extra bussar - men tunnelbaneresenärerna kommer att få fortsätta trängas, säger Maria Adolfson, presschef på SL.

- Det är så att vi från början har sagt att för att vi ska klara trängselskatteförsöket, ja, då handlar det om att vi får hitta en busslösning. Därför har vi dragit igång en massa nya direktbusslinjer och det är med hjälp av dem som vi tror att vi ska klara det. På tunnelbanan kommer det att bli fortsatt trångt, säger Maria Adolfson till Radio Stockholm.

De vagnar som nu saknas i tunnelbanan motsvarar ungefär 10 procent av kapaciteten, enligt Maria Adolfson. Sedan branden i tunnelbanan i Rinkeby i våras är 140 vagnar tagna ur trafik. Även om Connex nu tror sig ha hittat det tekniska problem på vagnarna som orsakade branden och hur det kan åtgärdas, så kommer vagnarna inte att hinna tas i trafik innan trängselskatteförsöket börjar.

- Alltså, skynda på gör vi, men vi vill absolut inte chansa, så vi sätter dem inte i trafik förrän vi är helt säkra på att detta är en bra lösning, säger Maria Adolfson.

Hon tror att de första vagnarna kommer att kunna tas i drift ganska snart efter att trängselskatteförsöket inletts, men det är oklart när tunnelbanan återigen kan gå för fullt. För att avlasta tunnelbanan till dess planerar SL nu att inrätta ytterligare några direktbusslinjer in till stan - men varifrån de ska gå är inte klart än, enligt Maria Adolfson.

Att trängselskatteförsöket nu kommer att inledas samtidigt som det råder stora problem inom tunnelbanetrafiken är inte som det var planerat. Gunnar Söderholm, chef på miljöavgiftskansliet i Stockholms stad, säger i en kommentar:

- Ja, det är naturligtvis olyckligt att kollektivtrafiken inte går med full kapacitet, men vi tror ändå att det blir begränsade verkningar. Och enligt SL så kommer ändå kapaciteten att vara tillräcklig för att möta den efterfrågan som man räknar med kommer att finnas under Stockholmsförsöket, så vi tror ändå att det kommer att fungera, även om det kunde blivit bättre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".