Trängselskatten kostar tusenlappar för bilpendlare i Stockholm

Nästa år kan det bli flera tusen kronor dyrare att vara bilägare i Stockholm när trängselskatten införs. Det visar en undersökning från Föreningssparbanken och Taxi Stockholm.

För bilisterna kan det här vara en anledning att fundera över om de verkligen behöver bilen, menar Ylva Yngveson, privatekonom på Föreningssparbanken.

- Som vi har räknat då på att man åker när det kostar 15 kronor per gång så är det nästan 7 000 kronor per år, 6600 kronor mer, säger Ylva Yngveson till Radio Stockholm.

Vad betyder det här för bilisterna i Stockholm?

- Om man tittar då på det här med att med trängselskatten blir det dyrare, så kan det vara bra att ha koll på vad kostar det egentligen, vad kan få för de här pengarna i stället?

Trängselskatteförsöket pågår mellan den 3 januari och 31 augusti, men enligt Föreningssparbankens undersökning skulle trängselskatt kunna innebära extra kostnader på 7 000 kronor om året för den som pendlar till och från jobbet i egen bil.

Föreningssparbanken har räknat med en bilägare som bor i innerstan och pendlar till en förort, å med driftskostnader som bensin, boendeparkering, försäkring, fordonsskatt - och så trängselskatt på det - kan en Volkswagen Golf kosta sin ägare drygt 5 500 kronor i månaden. Bara trängselskatten går på 630 kronor en normal arbetsmånad, om man passerar tullstationerna när avgiften är 15 kronor.

Det här är pengar som kunde användas till annat, säger privatekonom Ylva Yngveson. För samma summa kan man varje månad få ett månadskort på SL, hyra en bil med fria mil en helg och ta taxi 16 gånger om man åker en mil per resa.

- Det här med att man har valfrihet att åka när man vill och en frihet som det mycket innebär att ha en bil, det är frågan hur mycket man sätter det i pengar, i värde, vad får det betyda för mig?

Men Föreningssparbankens undersökning får i alla fall inte de bilister Radio Stockholm pratat med att vilja sälja av bilen.

- Det kanske är någonting som man får tillbaks i bättre miljö eller kortare tider fram och tillbaks till jobbet, så jag tror det är ganska bra, säger bilisten Anders Örn.

- Nej, alltså, jag behöver bilen för att ta mig fram till vissa saker, jag klarar mig inte utan den. Så det är bara att betala och se glad ut, säger en annan bilist, Karin Ek, till Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".